Nyblivne världsmästaren i skotarkörning Daniel Bergmann, Tyskland hyllades av tillresta fans. Foto: Elmia AB

Tyskt VM-guld i skotarkörning

När VM-finalen i skoterkörning avgjordes på Elmia Wood under fredagen stod kampen mellan Daniel Bergmann, Tyskland och Kamil Kaczynski, Polen. Genom ett felfritt finalrace var det till slut Bergmann som inför en entusiastisk hejaklack bärgade guldet.

– Jag är mycket glad. Det har känts bra hela dagen och jag försökte köra lugnt, säger den nykorade världsmästaren.

Det var annars ett finalrace som började mycket jämnt. Kamil fick straffstockar på precisionsmomentet och det vägde över till Daniels fördel som kunde gå in i tornstaplingen som ledare. När Kamil tvingades chansa för att komma ikapp kunde Daniel defilera hem guldet. Han hissades av sina tillresta fans.

På tredje plats kom Martin Svensson, Sverige som vann över Tobias Stetten, Norge i bronsmatchen. Totalt deltog 20 skoterförare från hela världen.

VM i Skotarkörning arrangeras av Skogsentreprenörerna som dock inte är klara med tävlingsverksamheten på årets Elmia Wood ännu. Imorgon lördag körs SM-klassen.