Världspremiär på Elmia Wood för Palfinger Epsilons nya Q-serie.  Foto: Elmia AB
Världspremiär på Elmia Wood för Palfinger Epsilons nya Q-serie. Foto: Elmia AB

Palfinger Epsilon satsar på ny kran för skogsmaskiner

Kranar från österrikiska Palfinger Epsilon är en vanlig syn på timmerbilar. På Elmia Wood tog de ytterligare ett steg ut i skogen, genom att presentera en prototyp speciellt utvecklad för skotare.

Palfinger Epsilon lanserade sina första skotarkranar 2006. På Elmia Wood syntes bland annat röda kranbommar från dem på några av Rottnes skotare.

Under mässan presenterades nästa steg, en prototyp av en komplett enhet inklusive hydraulik, bara för maskintillverkarna att installera. Varianten som visades på Elmia Wood heter S11F107. Den har en räckvidd på 10,7 meter och är byggd av höghållfast stål, vilket gör den upp till åtta procent lättare än jämförbara kranar. Inbyggt i kranen finns LED arbetsbelysning. Konstruktionen av det teleskopiska utskjutet gör den mindre i transportläge.

Men enligt försäljningschefen Markus Prenninger har konstruktionen en ännu större fördel vid skoglig användning.

– All el och hydraulik går inuti kranen. Ingenting hänger utanför, samtidigt som det är lätt att komma åt ledningar och slangar om de behöver bytas.

På mässan visade företaget ytterligare en prototyp, en kran för timmerbil. Det är en genomgripande uppgradering av Palfingers Epsilon befintliga Q-serie, vilket är kranar i mellanklassen. Den modell som visades heter Q14L. Kranen tillverkas i höghållfast stål, vilket gör den 10 procent lättare, den har klassens längsta räckvidd på 11 meter, kranhastigheten har ökats med 15 procent genom högre hydraultryck och nya cylindrar. Även denna kran har alla slangar och ledningar inbyggda. Resultatet blir en på ytan slät konstruktion. Som standard har den inbyggd arbetsbelysning med LED.