Nya Landmann Avalon 2018. Foto: Landmann

Trädgården är det nya vardagsrummet

Att inreda utemiljöer och trädgårdar är en tydlig trend. Sommartid tar trädgården och uteplatsen allt oftare över rollen som vardagsrum. Trädgårdsmöbler, utomhusbelysning och matlagningsmöjligheter – allt finns nu med på Elmia Garden.

En av utställarna är Landmann, som ställde ut på Elmia Garden senast år 2006. På årets mässa är de tillbaka och visar sina nya grillserier för 2018. De ser tydligt att intresset för grill växer och att det är gasolgrillar som står för den största ökningen. En av gasolgrillens stora fördelar är att den är snabbstartande och därför fungerar bra som vardagsgrill.

– Det är en stor skillnad mot 80-talet när man grillade korv och flintastek. I dag grillar man oftare och tillagar gärna hela måltider utomhus, säger Tobias Carlsson, Product Manager på Landmann.

Belysningen skapar inramningen

Utomhusbelysning blir allt viktigare i det moderna uterummet och tar nu också en självklar plats på Elmia Garden där bland annat företaget LightsOn visar sin nya belysningsserie.

– Utan belysning ute blir trädgården en svart vägg när man tittar ut på vintern. Tidigare satte man upp en jättestark lampa som lyste upp trädgården, i dag skapar man istället små tavlor och ramar in olika objekt. Utomhusbelysningen förlänger vardagsrummet och skapar rymd ute i trädgården, berättar Christian Tidell, VD på LighsOn.

Elmia Garden har i år fler utländska utställare än tidigare, flertalet av dem har aldrig varit med på mässan tidigare.

– Trädgårdsmöbler, utebelysning och grillar gör mässan intressant för fler besökargrupper, bland annat fastighetsägare och bostadsrättsföreningar som köper in utrustning till sina trädgårdar. I dag finns en förväntan från kunder att hitta allt för trädgården i butikskedjan eller trädgårdsbutiken. Det i sin tur gör att branschen efterfrågar en mer komplett mässa, säger Kristin Koefoed.

För mer information kontakta:

Kristin Koefoed, kristin.koefoed@elmia.se, +46 36 15 22 79
Sara Åberg, sara.aberg@elmia.se, +46 36 15 20 49