Erik Olsson Fastighetsförmedling  kommenterar bostadsmarknaden 12 augusti 2016

Erik Olsson Fastighetsförmedling kommenterar bostadsmarknaden 12 augusti 2016

På Erik Olsson Fastighetsförmedling betraktar vi bostadsmarknaden som stark och stabil med höga försäljningspriser. På sommaren ligger det färre bostadsaffärer till grund för prisstatistiken. Det gör det extra spännande att se om efterfrågan ökar tillräckligt nu när utbudet exploderar.

När man bedömer sommarens prisstatistik måste man ta hänsyn till att en större del av bostäderna som sålts är lite svagare bostäder som kommit ut på marknaden igen sedan de inte sålts i första försöket. I det perspektivet är det ett styrketecken att bostaden har sålts nu under sommaren. Samtidigt drar det ner prisstatistiken som då till större del baseras på lite mindre attraktiva bostäder än normalt. Ett gynnsammare marknadsklimat under sommaren drar paradoxalt ner prisstatistiken.

Fastighetsmäklarförbundets modell att presentera bostäder med ett ”statistiskt jämförelsevärde”, som mäklare på Erik Olsson Fastighetsförmedling och flera andra företag tillämpar, har uppskattats av kunder och mäklare som testat modellen. Jämförelsevärdet ger konsumenterna mer information om vad bostaden är värd för att minska problemet med lockpriser. (se www.jamforelsevarde.se)

Bostadsbrist och det faktum att faktorerna som styr bostadspriserna samverkar på ett sätt som är unikt gynnsamt för bostadsmarknaden ger höga bostadspriser. Det ställs mot oron som skapas av politiska utspel om åtgärder för att dämpa hushållens bostadslån och att bankerna är mer restriktiva i sin utlåning så att betalningsförmågan minskar. Nu är det betalningsförmågan snarare än betalningsviljan som styr bostadsprisernas utveckling.

Senaste tidens prisnedgångar som fått mycket uppmärksamhet är fortfarande bara hack i priskurvan i ett lite längre perspektiv. Nu när volymerna på bostadsmarknaden ökar kraftigt och återgår till det normala blir det spännande att se hur amorteringskravet och bankernas restriktivare utlåning påverkar bostadsmarknaden. Effekten blir störst i storstäderna, med Stockholm i spetsen, där både bostadspriser och bostadslån är högst. Effekten motverkas av att bostadsbristen, som pressar upp priserna, också är som störst där priserna är högst. Den större mängden osålda bostäder som många mäklarföretag berättade om under försommaren, när utbudet ökade för att många ville förekomma amorteringskravet, gör att vi kan få en utbudsökning som blir ovanligt stor nu i augusti. Då får vi ett ordentligt test av marknadsstyrkan och nuvarande prisnivå. Trots att det låter skrämmande är testet ganska tillrättalagt genom att sysselsättning, räntenivå, disponibla inkomster och annat som styr bostadspriserna är väldigt gynnsamt för bostadsmarknaden. Det vore värdefullt om politikerna visar ansvar och tar tillfället i akt och träffar en bred överenskommelse om bostadsmarknaden så att hushållen kan basera sina bostadsaffärer på förutsägbara spelregler. Då får vi en stabilare och mer långsiktigt hållbar bostadsmarknad. Det är bra både för enskilda hushåll och den svenska ekonomin.

I Stockholm har utbudet varit minst lika lågt som vanligt under sommaren. Vi har haft många visningsbesökare och budgivare. Utöver att utbudet ökar kraftigt nu i augusti, är många av dem som inte lyckades sälja sin bostad innan amorteringskravet infördes mer pressade att sälja när de försöker nu igen. Det kan dämpa prisnivån lite. Samtidigt är läget lite mindre nervöst när inga större regelförändringar står för dörren. Drygt 20 % av bostäderna Erik Olsson förmedlar i Stockholm säljs redan innan den fyra timmar långa publika huvudvisningen. Det är en ökning till mer normal nivå.

I Göteborg fick våra säljare mycket betalt för sina bostäder under sommaren. Trycket var extra stort på mindre lägenheter. Göteborg har många studenter som vill skaffa en bostad innan terminen start-ar. Vi har en intensiv period framför oss. Visningarna är välbesökta redan nu och många vill träffa våra mäklare för att planera kommande försäljningar. Andelen av bostäderna Erik Olsson förmedlar i Göteborg som säljs innan den publika huvudvisningen ökade något till normala 30%.

I Malmöområdet och Lund var utbudet lägre än på många år i sommar. Trots amorteringskravet såldes bostäderna snabbt och till höga priser både i Malmö och Lund under sommaren. Nu förväntar vi oss en kraftig ökning av utbudet så att marknaden svalnar något. I Skåne säljs 15–20 % av bostäderna som Erik Olsson förmedlar redan innan den långa publika visningen.