​Erik Olsson Fastighetsförmedling kommenterar bostadsmarknaden 17 april 2020

​Erik Olsson Fastighetsförmedling kommenterar bostadsmarknaden 17 april 2020

Oron över ekonomin påverkar bostadsmarknaden mer än oron för hälsan. Trots att prisförväntningar och antal sålda bostäder minskat mycket är läget hanterbart eftersom utgångsläget var så gynnsamt. Utbudet ökar för att många vill sälja eftersom priserna är höga medan köparna inte vill betala lika mycket. Det är svårare att komma till avslut. Vi upplever att det har skett en prisnedgång.

På Erik Olsson tycker vi det är viktigt att man kan fortsätta att göra bostadsaffärer på ett säkert sätt. Hälsorisken minskar vi med att utöka vår visningsgaranti med digitala visningar och fler privatvisningar. Den ekonomiska risken går att minska avsevärt genom att agera på rätt sätt. Det gäller att förbereda både köp och försäljning noggrant och parallellt. Den som vill begränsa sin ekonomiska risk säljer först för att inte tvingas att genomföra en ofördelaktig försäljning. Om bostadspriserna går ner gynnas man dessutom av prisutvecklingen om man säljer innan man köper nytt.

Tillfällig amorteringsfrihet har beskrivits som ett stöd till bostadsmarknaden och nyproduktionsbolagen genom att fler kan köpa både nyproducerade och befintliga bostäder. Det är märkligt. Eftersom amorteringsuppehållet bara är tillfälligt kommer bankerna fortfarande kräva att kunden klarar framtida amorteringar på ett sätt som gör att låneutrymmet inte ökar. Trots att nyproduktion redan har undantag brukar banken kräva amortering eftersom de ser större risk med att låna ut till nyproducerade bostäder där föreningen ofta har större lån. Bankerna kommer fortfarande att fokusera mer på risk än politisk lobbyism. Amorteringsfriheten som politikerna inför nu är snarast en likviditetsinjektion som stimulerar hushållens konsumtion. Det är positivt i sig. Ökad konsumtion minskar uppsägningarna och gör att färre av dem som ändå drabbas tvingas sälja sin bostad på ett sätt som ökar utbudet ytterligare.

Ofta inleds en prisnedgång med att det blir svårare för köpare och säljare att mötas. Säljarna vill ha lika mycket betalt som tidigare. Köparna vill betala mindre, och är villiga att vänta in lägre priser. Eftersom det bara är bostäder som säljs som kommer med i statistiken fångar inte prisstatistiken effekten av en lägre betalningsvilja hos köparna förrän säljarna accepterar den nya nivån. Det återstår att se hur mycket mer priserna sänks innan det uppstår ett nytt jämnviktsläge mellan köpare och säljare så att utbud och efterfråga kommer i balans. Vi säljer fortfarande bostäder, men får in fler nya uppdrag på ett sätt som bygger ett större utbud framöver. Ekonomisk osäkerhet och krav från banken gör att fler följer vårt råd, att sälja innan de köper nytt, för att minska sin individuella risk. På aggregerad nivå skapar det en utmanande utbudsökning som måste säljas bort för att marknaden skall balanseras igen. Lägre bostadspriser är nog en del av vägen dit.

I Stockholm är hälsoeffekten av Covid-19 en del av vardagen nu, samtidigt som vi anpassar vårt sätt att mäkla för att minimera hälsorisken för kunder och personal. Nu är det snarast de ekonomiska effekterna som gör att många vill försöka sälja, samtidigt som köparna gärna avvaktar för att se hur det går. Det ger ett ökat utbud och längre försäljningstider på ett sätt som kan öka utbudet ytterligare. Andelen sålda bostäder innan den fyra timmar långa publika visningarna i Stockholm har ökat till 20% runt Påsken. Det beror mer på att säljarna vill stänga affären snabbt än på att marknaden är het.

I Göteborg är marknaden både stressad och avvaktande samtidigt. Utbudet har ökat markant. Många vill försöka sälja, samtidigt som den ekonomiska osäkerheten som följer av Covid-19 gör att det är färre visningsbesökare och budgivare. Budpremien blir lägre och andelen osålda bostäder högre. Även hos oss har försäljningstiden ökat, trots att våra bostäder ligger ca 10 dagar kortare tid på Hemnet än snittet. Andelen bostäder Erik Olsson förmedlar i Göteborg som säljs innan den publika huvudvisningen ligger kvar runt 15%. Det är jämförelsevis högt, men bara hälften jämfört med i början av året.

I Malmöområdet har oron för pandemin kommit närmare. Utbudet har ökat ungefär som vi trodde till en nivå som påminner om början av 2018, när vi fick fast mark under fötterna efter turbulensen och prisnedgången under andra halvan av 2017. Nu gör den ökade oron spekulanterna mer avvaktande än tidigare. Det kan öka utbudet ytterligare och göra valet av mäklare ändå viktigare. I Skåne är andelen bostäder som Erik Olsson förmedlar redan innan den långa publika visningen kvar runt ganska låga 10%.

Kontakta gärna informationschef Johan Nordenfelt på: 0733-77 84 40 för ytterligare material.