Johan Olson (JL) - Från arbetslös till eget företag 10 punkter.

Uppsagd eller varslad? Dags att ta tag i en gamal dröm? Starta eget? Har du en bra affärsidé?

Jämför med Idol på TV

Varje vecka stöter jag på nya entusiatiska företagare som vill komma igång med sina otroligt fantastiska affärsidéer. Tyvärr vågar jag påstå att det sällan är så fantastiskt som de själva tror.

Lite kan man jämföra det med Idol på TV.

Jag har svårt att förstå hur vissa kan tro att de kan sjunga och ännu mer har jag svårt att förstå när de säger att min familj säger att jag är duktig och jag vet att jag kan o.s.v.

Detta kardinalfel gör även många företagare.

Du skall inte tro att vare sig du eller din familj eller dina bästa vänner kommer att säga emot dig om du frågar om din idé är bra. Du själv är redan såld annars hade du ju inte ens ställt frågan. Din familj vill inte såra dig utan försöker möjligen smyga in någon liten svaghet mellan berömet. Lika så är det med vänner och bekanta.

Ta därför mitt råd och gör en ordentlig koll på konkurrenter och marknaden. Var fräck som en lus och gå in till konkurrenterna och ta reda på allt. Det finns inget att förlora på att veta mer än någon annan. Ta dig tid till detta och visar det sig vara tveksamt så lägg ner och kom på något nytt.

Den gamla försäljningregeln 35:5:1 är inte fel att ta till även här... Av trettiofem idéer går fem vidare till en analys och av dessa fem är det normalt inte mer än en som håller.

-" Att vara företagare i Sverige är inte svårt och inte speciellt komplicerat trots allt man hör i media från alla företagare och politiker som klagar på krångliga regler och skatter. Det som är svårt i Sverige som företagare är att finna rätt idé, orka driva själv och just att ta steget ut i en för väldigt många ny och osäker värld." säger Johan Olson

10 punkter på hur du går från arbetslös till företagare;

• - Skaffa en bra affärside
  • - Kolla upp konkurrenterna och "marknaden"
  • - Ordna med finansiering (pengar)
  • - Välja en företagsmodell och hur du skall sköta bokföringen
  • - Lägg upp en budget (hushålla med pengarna)
  • - Hur du skall synas, höras - var enträgen (marknadsföring)
  • - Försäkra dig om stöttning (från närstående familj, vänner eller bekanta)
  • - Kontrollera lagar och skaffa ev tillstånd
  • - Ta hjälp (experter, hjälporganisationer mm)
  • - Sätt upp ett mål och välj hur du skall nå dit

Johan Olson arbetar med att utveckla företag och deras produkter och tjänster sedan flera år men vill nu öka fokus på Sveriges småföretagare genom att ta en plats i EU parlamentet.

-"Jag vill bli Småföretagarnas röst i EU.

Det finns många som för företagarnas talan men med alltför stort fokus på större företag. Vi behöver mindre regler och en öppnare marknad. EUs linje med fler regler för att förenkla fattar inte jag. Ta bort istället för att lägga till" menar Johan Olson som är kandidat nr 10 för Junilistan.

Informationen är en del i den bok som Johan Olson håller på att skriva och som han avser att ge ut under året.

Boken heter 10 x 10 tips från arbetslös till eget företag.

Målgruppen är de som vill starta ett eget företag och som tidigare inte har någon eller väldigt lite erfarenhet från företagande. Samtliga tips ovan är nerdelade i vardera 10 undertips som sedan förklaras i text för att ge en enkel överblick och ett bra stöd för den som vill ge sig in i företagarens värld.

Johan Olson är Eu kandidat för Junilistan eftersom Junilistan är tvärpolitiskt och ser på livet mer som sak än som ideologi.

Johan Olson är egen företagare och har varit det sedan 1984 då han startade sitt första företag som 13-åring.

• ungdomsarbetslösheten
  • stimulera småföretagande