Bolidenkoncernen med i framsyn om utbildad arbetskraft

Ann.Christin Thunehed, personalchef i Bolidenkoncernen. Foto Leif Nyberg

I två dagar med början tisdag 20 januari möts universitetsfolk, politiker och näringsliv för att bland annat prata om hur industrin i norr ska få rätt utbildad personal i framtiden. Regional framsyn heter projektet som har visionsmöte på stiftsgården i Skellefteå.

- Vi är med i regional framsyn därför att vi har en kompetensförsörjningsplan som visar på brister. Redan nu är det svårt att rekrytera civilingenjörer med inriktning mot gruvnäringarna, säger Ann-Christin Thunehed, Bolidenkoncernens personalchef som deltar i visionsmötet. Thunehed har studerat alla universitets årsredovisningar för 2007 och tittat hur det ser ut inom institutionerna när det gäller relevanta utbildningar.

- Det ser väldigt allvarligt ut, därför är det ju viktigt att vi i norra regionen krokar arm och ser vad vi har möjlighet och kraft att göra, säger hon

Det är också motivet till att Boliden engagerat sig i regional framsyn för att tillsammans med andra deltagare, inte minst från universiteten, hitta kreativa lösningar.

- Där måste företagen ta en del och andra instanser ta en del men det måste leda till aktiviteter som vi inte redan gör idag, säger Ann-Christin Thunehed.

I tider av konjunkturnedgång och finanskris kan det kanske tyckas orealistiskt att tala om personalbrist. Men enligt arbetsmarknadsmyndigheternas prognoser väntas brist på arbetskraft i den stund konjunkturen vänder, och det gör det förr eller senare. Då ökar företagens behov av ny kompetens samtidigt som fler och fler går i pension.

Kompetensförsörjning och generationsväxling är två teman som regional framsyn tar upp vid sitt visionsmöte i Skellefteå. Regional framsyn är ett av 6 delprojekt inom DARE (en utvecklingsarena för forskning och entreprenörskap) som är ett samarbete mellan Luleå tekniska universitet och Umeå universitet. Syftet med det är att göra forskningen mer samhällsnyttig genom att öka samarbetet mellan universitet, näringsliv, myndigheter och andra organisationer.

Leif Nyberg

Pressansvarig, regional framsyn