Vikten av korta väntetider till Familjerådgivning

Väntetiderna till familjerådgivningen varierar kraftigt trots att kommunerna är förpliktade att erbjuda en tid inom fjorton dagar för de par och familjer som söker deras hjälp. Vad gör kommunerna åt situationen? I flera kommuner skapar man system som innebär att paret eller familjen erbjuds ett första möte inom ramen för väntetiden men sedan kan få vänta flera månader på en uppföljande serie behandlingssamtal.

Johan Hagström, Verksamhetschef på Familjeterapeuterna Syd och Familjerådgivare sedan 20 år ser mycket allvarligt på ett sådant förfaringssätt med hänvisning till att det många gånger är akuta problemet som par kommer med, exempelvis otrohet, konflikter i hemmet, barn som far illa och även hot om skilsmässa. De behöver behandlas med mycket kort varsel, helst inom en vecka för att inte leda till mer djupgående problematik.

Ett föredömligt sätt att arbeta med par och familjer som söker Familjerådgivning är snabb och enkel handläggning av tider och telefonservice. Ett sätt som Johan Hagström har varit medskapare till är Familjerådgivning Online. I de fall det är svårt att få till en "live"-tid så kan alltså leverantören erbjuda behandlingsinsatser av rådgivande art via videolänk och telefonservice. Flera par och familjer har visat på positiva omdömen till den möjligheten.

Det finns också stora fördelar för Familjerådgivaren som kan arbeta med större flexibilitet i sitt arbete. Det skapar mervärde på flera plan, inte minst utvecklande för kompetensen inom de digitala system som idag erbjuds inom branschen.

• Sociala frågor

"Kärlek & Hälsa" är Familjeterapeuterna Syd AB:s ledord. Familjens Hälsa är Vårt Uppdrag är vårt motto. Funktionella relationer till närstående, familj, släkt, vänner och arbetskamrater är grogrund för psykisk och fysisk Hälsa. Vårt arbete är att skapa förutsättningar till öppenhet och funktionell kommunikation i mellanmänskliga relationer.

Vi utökar vår verksamhet och söker därför flera medarbetare till vårt kompetenta gäng

Vill Du arbeta i ett kompetent arbetslag med psykologer, psykoterapeuter, psykiater och beteendevetare så är Du välkommen att söka de tjänster som vi har lediga. Vi söker Dig som vill arbeta på ett självständigt och dynamiskt sätt med fördel intresse av par- och familjeterapi. Hos oss är det viktigt att se till pa

Johan snackar om hur man kommer överens inför barnen efter en skilsmässa i radio P4 Malmöhus onsdag 3 april 2019

Tema för dagens program är, hur kommer man överens inför barnen efter en skilsmässa?
Hur vanligt upplever du att problem med att inte vilja träffas efter skilsmässan t ex på barndop, vigsel studentexamen etc.?
Det är ovanligt. Det är dock vanligt att det känns obekvämt och krystat att träffas efter skilsmässan.
-Den första tiden efter en separation är säkerligen extra tuff, hur ska man k

Johan snackar om midsommarfirandet med familjen i Radio P4 Malmöhus 18 juni kl 08.45

Midsommaren är en högtid många ser fram emot, medans andra bävar inför hur mycket det kommer drickas.
Hur påverkar överdrivet drickande en familj under en högtid?
Det påverkar familjen mer än vad den som dricker förstår. Det som händer när de vuxna dricker överdrivet mycket alkohol är att barnen blir övergivna. Redan vid ett glas vin märker barn att den vuxne agerar annorlunda mot utan alko