Finnlines firar 75 år som godsrederi – nya fartyg siktas vid horisonten

Finnlines firar 75 år som godsrederi – nya fartyg siktas vid horisonten

Finnlines har en lång och framgångsrik historia i Finland, och fokuserar på att fortsätta utvecklas. Finnlines är den ledande transportören av Finlands import- och exportvaror och med tre nya fartyg i Eco-klassen siktar man på att reducera sitt klimatavtryck. Nästa år ansluter även två nya hållbara kombinerade gods- och passagerarfartyg. Igår firade Finnlines sitt 75-årsjubileum och M/S Finneco II besökte Södra Hamnen i Helsingfors.

Finland liknar på många sätt en ö, och är därför väldigt beroende av regelbunden och tät sjöfartstrafik. Finnlines affärsmodell bygger på schemalagda matarlinjer. Man erbjuder den finska exportindustrin regelbundna och pålitliga förbindelser med europeiska exportmarknader och säkerställer importen av viktiga varor, vilket garanterar försörjningstryggheten.

Finnlines levererar dessutom passagerartjänster och har åtta roropassagerarfartyg i trafik på rutten Sverige-Åland-Finland, mellan Sverige och Tyskland, samt mellan Finland och Tyskland. Dessa RoPax-färjor kombinerar transport av passagerare och gods, vilket ökar rutternas och fartygens nyttjandegrad och möjliggör ett hållbart och ansvarsfullt resande. Det har uppmärksammats av Visit Finland, som har tilldelat Finnlines utmärkelsen Sustainable Travel Finland.

Nya fartyg och maritima kopplingar

Finnlines fortsätter att utöka sin service genom att öka fraktkapaciteten och förbättra sitt nätverk – göra det mer effektivt, pålitligt och hållbart för kunderna.

Under sommaren 2022, har Finnlines öppnat en ny rutt mellan Rosslare på Irland och Zeebrugge i Belgien, som är en viktig förbindelselänk till den irländska industrin. Under sommaren utökade man också sin flotta med tre nybyggda miljövänliga godsfartyg, som trafikerar rutten Bilbao–Zeebrugge/Antwerp–Travemünde–Helsingfors/Kotka–Paldiski. Fraktkapaciteten för vart och ett av fartygen är 5 800 lastmeter, vilket motsvarar ungefär 400 trailrar. De tre jättefartygen har utrustats med den bästa tillgängliga tekniken och erbjuder därför inte bara kunderna stordriftsfördelar, utan även en minskad klimatpåverkan som stöttar deras gröna omställning. Några exempel är “air lubrication” (ett innovativt system som använder luftbubblor för att minska friktionen mellan fartygets skrov och vattnet, och därmed bränsleförbrukningen), kraftfulla batterier och solpaneler.

Finnlines är även i färd med att bygga två kombinerade gods- och passagerarfartyg, RoPax-färjor, i den nya Superstar-klassen, som planeras sättas i trafik 2023. Vart och ett av dessa kan transportera 300 lastbilar, 200 bilar - och hela 1 100 passagerare. Introduktionen av de nya RoPax-färjorna utgör en betydande investering i passagerartrafiken mellan Sverige, Åland och Finland på rutten Kapellskär–Långnäs–Nådendal (på finska Naantali).

Finnlines firade sitt 75-årsjubileum

Finnlines har levererat tjänster till finska import- och exportföretag och tillsammans med sina kunder säkerställt den finska försörjningstryggheten i hela 75 år. Företaget startade med sex gamla ångfartyg 1947 med syftet att stötta den finska handelsflottan. Idag äger och driver Finnlines en flotta bestående av 23 fartyg, varav 20 är finskflaggade.

Finnlines är helägt av Grimaldi Group, som är ett av världens största RoRo-rederier och den största aktören inom såväl gods- som passagerartrafiken på de av EU särskilt utpekade “havsmotorvägarna” - Motorways of the Sea. Grimaldi Group investerar i sin fartygsflotta, inför innovativa lösningar och grön teknik, och tar del i maritim forskning och utveckling. Som ensam aktieägare stöttar Grimaldi Group Finnlines strategi att vara det mest effektiva godsrederiet på Östersjön.

Igår, den 20 september 2022, firade Finnlines 75 år som godstransportör på M/S Finneco II, som kom på besök till Olympiaterminalen i Södra Hamnen i Helsingfors.

Bild

Bildtext: Ett av de tre 238 meter långa fartygen i Eco-klassen avlade ett besök i Södra Hamnen i Helsingfors den 20 september 2022. På bilden M/S Finneco I.

Foto: Finnlines Plc.

Tom Pippingsköld
    tom.pippingskold@finnlines.com

Finnlines kommunikationsavdelning, communications@finnlines.com

Finnlines Plc

Om Finnlines:

Finnlines är ett ledande frakt- och passagerarrederi med verksamhet i Östersjön, Nordsjön och Biscayabukten. Företaget är en del av Grimaldi Group, som är ett av världens största RoRo-rederier och den största aktören inom såväl gods- som passagerartrafiken på de av EU särskilt utpekade “havsmotorvägarna” - Motorways of the Sea. Koncerntillhörigheten gör det möjligt för Finnlines att erbjuda linjesjöfartstjänster till och från samtliga destinationer i Medelhavet, Västafrika, samt Nord- och Sydamerikas Atlantkust.

Upplev äkta havs- och skärgårdsanda. Vi erbjuder ett flertal avgångar till Tyskland, Finland och Åland varje dag. Du reser hållbart, eftersom vi säkerställer en smidig leverans av varor mellan länderna. Vi är stolta över att presentera Finnsirius och Finncanopus, de ljusaste stjärnorna på vår rutt Sverige-Finland, som debuterar 2023

Kujtime Osmanovski

Presskontakt Sales & Marketing Manager Sweden Passenger Services, Finnlines +46 707846810
    Marco Palmu