Finnlines nya frakt- och passagerarfartyg Finnsirius överträffar förväntningarna under dess två första månader i drift

Finnlines rapporterar en stark tillväxt av passagerare som reser på rutten Kapellskär-Långnäs-Nådendal under de två månader som gått sedan rederiets nya ropax-fartyg i Superstarklassen Finnsirius introducerades på rutten. Det nya servicekonceptet Superstar erbjuder uppgraderade tjänster på rutten för både fraktkunder och passagerare.

Finnsirius, Finnlines nya frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen har överträffat alla förväntningar. Antalet passagerare på rutten Kapellskär-Långnäs-Nådendal mellan Sverige, Åland och Finland har ökat med 60 procent under dess två första månader i drift jämfört med samma period 2022. Finnsirius introducerades på rutten den 15 september i år. Med det nya fartyget har även ålänningarna upptäckt Finnlines förbindelser och antalet passagerare från Åland till både Sverige och Fastlandsfinland har ökat markant.

De nya frakt- och passagerarfartygen är en integrerad del av Finnlines strategi att erbjuda uppgraderade tjänster på rutten, med fokus på både fraktkunder och passagerare. Det andra fartyget i Superstarklassen, Finncanopus, kommer att ansluta sig till Finnsirius på samma rutt i början av 2024.

"Jag är mycket nöjd med passagerarutvecklingen på vår rutt som förbinder Sverige, Åland och Finland, särskilt med siffrorna för Åland, där vi strävar efter att leverera pålitliga och bekväma transportlösningar. Vi vill också vara en stark partner för den åländska besöksnäringen", säger Marco Palmu, direktör för Finnlines passagerartrafik.

Passagerarna kan njuta av resan med alla sinnen. Finnsirius erbjuder flera matställen, så många som sju barer och restauranger. Njut av utsökt mat och dryck framför panoramafönster med fantastisk utsikt över skärgården. Dessutom finns ett lyxigt spa och en taxfreebutik ombord som förhöjer kryssningsupplevelsen.

"Med våra fartyg i Superstarklassen sätter vi en ny standard för passagerarservice på rutten mellan Sverige och Finland. Samtidigt kvarstår Finnlines kärnvärden: vi erbjuder sinnesro med vår pålitliga tidtabell, flexibelt bildäck med plats för alla typer av fordon och fokus på avkoppling under resan", säger Marco Palmu.

De nya ropax-fartygen är en del av Finnlines investeringsprogram på 500 miljoner euro och kommer att trafikera mellan Sverige, Åland och Finland på rutten Kapellskär-Långnäs-Nådendal. Det första fartyget togs i trafik den 15 september 2023 och det andra fartyget ansluter i början av 2024.

För mer information, kontakta:

Marco Palmu, direktör för Finnlines passagerartrafik
marco.palmu@finnlines.com, +358 40 773 4894

För foton och andra frågor:

communications@finnlines.com

Om Finnlines:

Finnlines är ett ledande frakt- och passagerarrederi med verksamhet i Östersjön, Nordsjön och Biscayabukten. Företaget är en del av Grimaldi Group, som är ett av världens största RoRo-rederier och den största aktören inom såväl gods- som passagerartrafiken på de av EU särskilt utpekade “havsmotorvägarna” - Motorways of the Sea. Koncerntillhörigheten gör det möjligt för Finnlines att erbjuda linjesjöfartstjänster till och från samtliga destinationer i Medelhavet, Västafrika, Nord- och Sydamerika, Asien och Australien.

Upplev äkta havs- och skärgårdsanda. Vi erbjuder ett flertal avgångar till Tyskland, Finland och Åland varje dag. Du reser hållbart, eftersom vi säkerställer en smidig leverans av varor mellan länderna. Vi är stolta över att presentera Finnsirius och Finncanopus, de ljusaste stjärnorna på vår rutt Sverige-Finland, som debuterar 2023 och 2024.

Marco Palmu

Presskontakt Head of Passenger Services +358 40 773 4894