Gå direkt till innehåll
En månad efter Finncanopus jungfruresa rapporterar Finnlines en nästan fyrfaldig ökning av passagerarantalet. Foto: Finnlines Plc.

Från jungfruresa till påsk: Finncanopus framgångsrika första månad i drift

Finnlines har välkomnat två nybyggda fartyg i Superstar-klassen till sin flotta, Finnsirius i september 2023 och Finncanopus den 16 februari i år. Superstar-fartygen har ersatt två mindre fartyg och erbjuder uppgraderad service på rutten mellan Finland och Sverige via Åland. En månad efter nykomlingen Finncanopus jungfruresa rapporterar Finnlines en nästan fyrfaldig ökning av passagerarantalet.

Under de senaste åren har rederiet Finnlines investerat 500 miljoner euro i ett nybyggnadsprogram med fokus på hybrid- och grön teknik. Programmet fullbordades när de nybyggda frakt- och passagerarfartygen i rederiets Superstar-klass debuterade, Finnsirius i september 2023 och dess systerfartyg Finncanopus i februari i år. En månad efter att Finncanopus introducerades på rutten Nådendal-Långnäs-Kapellskär rapporterar Finnlines en nästan fyrfaldig ökning av passagerarantalet jämfört med samma period förra året.

"De nya Superstar-fartygen har varit efterlängtade och de är en integrerad del av vår strategi att erbjuda uppgraderade tjänster för både fraktkunder och privatpassagerare på rutten Sverige-Finland", säger Antonio Raimo, Line Manager på Finnlines.

Utöver panoramafönster med fantastisk utsikt över skärgården kan passagerarna njuta av flera olika restauranger på de två systerfartygen, liksom ett lyxigt spa, gym, taxfreebutik och lek- och spelområden för barn.

"Vi kunde inte vara mer nöjda över våra kunders varma välkomnande av Finncanopus och Finnsirius och vi ser nu fram emot sommarsäsongen", säger Marco Palmu, direktör för Finnlines passagerartrafik.

Påskens äggjakt och underhållning ombord

Under den kommande påskhelgen kommer det att finnas ett speciellt familjeprogram ombord på Finnlines nya fartyg. Familjer kan delta i en traditionell äggjakt, frågesport med påsktema och barnen bjuds på chokladägg. Dessutom blir det underhållning ombord med den dansande och sjungande dockan Maddaleena, magikern Jari och den humoristiska Pelle Mamma.

Avgångar från Kapellskär
Morgon: Trollkarlen Jari 30/3 och 1/4, Pelle Mamma 5/4 och 6/4
Kväll: Maddaleena 29/3 och 30/3

Avgångar från Nådendal
Morgon: Maddaleena 29/3 och 30/3
Kväll: Trollkarlen Jari 29/3 och 30/3, Pelle Mamma 4/4 och 5/4

För fler foton och andra förfrågningar, kontakta:
communications@finnlines.com

Om Finnlines: Finnlines är ett ledande frakt- och passagerarrederi med verksamhet i Östersjön, Nordsjön och Biscayabukten. Företaget är en del av Grimaldi Group, som är ett av världens största RoRo-rederier och den största aktören inom såväl gods- som passagerartrafiken på de av EU särskiltutpekade “havsmotorvägarna” - Motorways of the Sea. Koncerntillhörigheten gör det möjligt för Finnlines att erbjuda linjesjöfartstjänster till och från samtliga destinationer i Medelhavet,Västafrika, Nord- och Sydamerika, Asien och Australien.

Regioner

Upplev äkta havs- och skärgårdsanda. Vi erbjuder ett flertal avgångar till Tyskland, Finland och Åland varje dag. Du reser hållbart, eftersom vi säkerställer en smidig leverans av varor mellan länderna. Vi är stolta över att presentera Finnsirius och Finncanopus, de ljusaste stjärnorna på vår rutt Sverige-Finland, som debuterar 2023 och 2024.

Marco Palmu

Presskontakt Head of Passenger Services +358 40 773 4894