Matfiskodlarna Sverige AB, De Recirkulerande Vattenbrukarna Sverige Ekonomisk Förening Producent Organisation, Svenskt vattenbruk och sjömat ekonomisk förening

Pressmeddelande -

Uppmaning till Sveriges regering! Glöm inte bort svenskt vattenbruk – Vi finns och vi vill växa i Sverige!

Regeringen meddelade att med anledning av Rysslands oprovocerade, olagliga och oförsvarliga invasion av Ukraina har kostnaderna för insatsvaror inom jordbruket ökat kraftigt.

Regeringen föreslår nu därför ett krispaket på drygt 2 miljarder kronor till jordbruket och ett stöd på 40 miljoner kronor till yrkesfisket.

Vattenbruket omfattas av en liten del av stödpaketet, skatten på diesel sänks, vilket branschen är tacksam över att få ta del av. Men vi konstaterar samtidigt att övriga delar i stödpaketet berör endast lantbruksföretag och fiskerinäringen.

Vattenbruket, likt jordbruket och fisket, har ökade priser på insatsvaror som foder, drivmedel, diesel, el, förpackningar mm sedan Rysslands invasion av Ukraina. Stödpaketet bör även rimligen omfatta vattenbruket, i syfte att täcka både för ökade foderkostnader som andra kostnadsökningar.

Likt svenskt jordbruk och fiske är ett konkurrenskraftigt vattenbruk också viktigt ur flera aspekter. Branschen bidrar med nyttig och säker mat, till Sveriges försörjning av livsmedel, som också är en viktig del av krisberedskap och civila försvar. Branschen bidrar även med sysselsättning i framför allt landsbygd, kust- och skärgård.

Svenskt vattenbruk är en viktig näring att värna om och satsa på!

Branschen har redan idag och kommer att få en ännu större och betydande roll i framtiden med att förse oss människor med mat som fisk, musslor, ostron, alger med flera vattenbruksprodukter.

Vi har vattenbruksföretag i Sverige som vill och kan växa!

Branschen har kämpat sig igenom covidpandemins effekter och nu påverkas vi av kriget i Ukraina likt många andra företag. Vi har även lyft behovet av regelförenklingar i över 10 års tid, processer som idag kännetecknas av att vara långsamma, kostsamma och rättsosäkra.

Det krävs nu mod och handlingskraft från Regeringen att inkludera svenskt vattenbruk och att genomför erforderliga regeländringar. Förutsatt att Sveriges regering vill att näringen ska finnas kvar och växa?

Matfiskodlarna Sverige AB, Wenche Hansen

De Recirkulerande Vattenbrukarna Sverige Ekonomisk Förening Producent Organisation, Ola Öberg

Svenskt vattenbruk och sjömat ekonomisk förening, Ingela Skärström