Forskare efterlyser ökade satsningar på djurfria metoder

Igår publicerades brittiska djurförsöksstatistiken för 2011. Det var dyster läsning; djurförsöken fortsätter att öka. Totalt 3,79 miljoner försök, en ökning med 2% eller 68 000 ingrepp, jämfört med föregående år.

Allt fler forskare i England efterlyser nu åtgärder och ökade satsningar på djurfria metoder. Inte bara för djurens skull, utan för att nya tekniker som humanbiologiska cellmodeller och datorbaserade verktyg ofta är bättre på att prediktera effekter på människor jämfört med konventionella djurförsök.

Ökar djurförsöken även i Sverige?
Det vet man inte. Djuranvändarna måste rapportera sin användning till Jordbruksverket årligen, men "på grund av problem med datasystemen är de senaste uppgifterna om antalet försöksdjur i Sverige det antal som användes år 2008" (citat ur utredningen om alternativ till djurförsök, juni 2012).