Från Sverige-märkningen är samarbetspartner med Årets Bonde, en tävling som lyfter Sveriges primärproducenter och svenska mervärden.

Från Sverige är samarbetspartner med Årets Bonde 2021 — anmälan öppen

Från Sverige-märkningen är samarbetspartner med Årets Bonde, en tävling som lyfter mervärden kopplade till hållbar, svensk mat och dryck. Anmälan till Årets Bonde 2021 hålls öppen till och med den 30 april — anmäl dig eller nominera din favorit!

För andra året arrangeras Årets Bonde och även i år är Från Sverige-märkningen samarbetspartner. Syftet med Årets Bonde är att lyfta mervärden kopplade till svensk, hållbar mat och dryck.

– De svenska lantbrukarna är värda all uppmärksamhet och Årets Bonde är ett sätt att lyfta fram det viktiga arbete som råvaruproducenterna i Sverige gör. Svenska bönder odlar och föder upp det som vi lägger på tallriken. De gör det med omsorg om djur och natur, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.

Årets Bonde är ett initiativ för att lyfta Sveriges primärproducenter. Utmärkelser delas ut i sex kategorier: Mjölk, Kött, Spannmål, Frukt & Grönt, Fisk & Skaldjur och Eko & Innovation.

— Vi ser, i våra undersökningar, att intresset för svenskproducerad mat bara ökar och förtroendet för det svenska lantbruket är högt. Tack vare deras arbete får konsumenten svenska mervärden på köpet. Det gynnar jobben, håller antibiotikaanvändningen på fortsatt låga nivåer och är smart ur klimat- och hållbarhetssynpunkt, säger Ulrika Ekström.

Anmäl eller nominera här!

Du hittar anmälan till Årets Bonde 2021 här. Sista dag att anmäla sig är den 30 april.
Om du istället vill nominera någon mejlar du till Bergkvist Publishing som driver Årets Bonde.

Årets Bonde — med svensk mat och dryck i fokus

Årets Bonde avgörs i november 2021, då bönder från hela Sverige deltar på prisutdelning och galamiddag i Helsingborg, anpassad efter Folkhälsomyndighetens riktlinjer vid tillfället.