Med Magasin Svenskt vill vi bidra till att öka kunskapen och medvetenheten kring  svenska mervärde. Magasinet är framtaget gemensamt av Svenskmärkning, Martin & Servera och LRF.
Med Magasin Svenskt vill vi bidra till att öka kunskapen och medvetenheten kring svenska mervärde. Magasinet är framtaget gemensamt av Svenskmärkning, Martin & Servera och LRF.

Magasin Svenskt lyfter svenska mervärden

Med Magasin Svenskt vill vi lyfta fram några av de fantastiska odlare, djuruppfödare och livsmedelsproducenter vi har i Sverige. Magasinet, som producerats i samarbete med Martin&Servera och LRF, bidrar till att öka kunskapen och medvetenheten kring de svenska mervärdena. Det rymmer många berättelser om det arbete som görs för att skapa kvalitativa och säkra livsmedel.

– Att allt fler väljer svenskproducerat, stärker och utvecklar den svenska produktionen av livsmedel. På så sätt kan svenska råvaror säkras för framtiden, fler arbetstillfällen skapas och de öppna landskapen bevaras, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.

Idag ursprungsmärker nära 150 företag med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. Svenskmärkning AB licensierar och administrerar den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Idag finns tusentals produkter märkta med Från Sverige i butik.

Magasin Svenskt är framtaget av Svenskmärkning, Martin & Servera och Lantbrukarnas Riksförbund (LRF). Magasinet lyfter fram svenska uppfödare, odlare och bönder, ger intressanta vinklingar kring svensk livsmedelsproduktion och ger inspiration från namnkunniga kockar som väljer svenska råvaror. Tanken är att öka kunskapen och medvetenheten kring svenska mervärden bland kunderna på restaurang- och storköksmarknaden.