Under Chark-SM den 8 november är Svenskt Kött och Svenskmärkning med ursprungsmärkningen Kött från Sverige på plats.

Träffa Svenskmärkning och Svenskt Kött på Chark-SM

Snart är det dags för Svenska Mästerskapen i charkuteri och cirka 700 tävlingsbidrag från 55 företag är nu bedömda. Svenskmärkning med ursprungsmärket Kött från Sverige är på plats tillsammans med Svenskt Kött under den Stora Charkdagen och prisutdelningen i Göteborg den 8 november.

De cirka 700 tävlingsbidragen har bedömts av ett 40-tal domare i Chark-SM, som arrangeras vart annat år. Totalt är det 55 företag som skickat in sina kvalitetsprodukter för bedömning i 17 klasser. I varje klass koras en svensk mästare, som bedöms hålla extra hög kvalitet.

Prisutdelningen av de 17 Svenska Mästarna, 2 hedersutmärkelser och kvalitetsstämplarna i guld, silver och brons sker den 8 november i Eriksbergshallen i Göteborg.

Svenskt Kött & Kött från Sverige på Chark-SM

Svenskt Kött är sponsor till Chark-SM och tillsammans är vi på plats för att tala om svenskt kött och ursprungsmärkningen Kött från Sverige, som används på svenskproducerade charkuterier och svenskproducerat kött.

Titta efter Kött från Sverige på charkuterierna

Märket Kött från Sverige gör det enkelt att välja svenskproducerat kött och charkuterier av svenskt kött i butiken. Många konsumenter är vana att titta efter ursprungsmärket på helt och delat kött men inte alltid på chark, och därför hjälper märket till att tydliggöra det svenska köttet i charkuterierna. När märket finns på en charkuterivara – som exempelvis korv, skinka eller leverpastej – kommer köttet alltid från ett djur som är fött och uppfött i Sverige, och varan är förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Läs gärna mer om kriterierna och märket Kött från Sverige