Vid Svenskmärkning ABs årsstämma i maj omvaldes i stort sett hela styrelsen. Ägarna LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel representeras av vardera tre ledamöter.

Mindre förändringar i Svenskmärkning AB styrelse 2022

Vid Svenskmärkning ABs årsstämma i maj omvaldes i stort sett hela styrelsen. Enligt det rullande schema som Svensk Dagligvaruhandel har lämnade Axfood sin plats till Coop.

Hans Bax från Axfood ersätts i Svenskmärkning AB styrelse av Fredrik Zenk från Coop. Dessutom valdes 2 nya suppleanter in; Mattias Haake, Lidl och Beatrice Ramnerö, LRF.

— Jag vill tacka Hans Bax från Axfood och välkomnar samtidigt Fredrik Zenk från Coop. Märkets framgång vilar på det starka engagemang våra ägare har som ger en bred och värdefull förankring i hela livsmedelskedjan, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.

Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkning Från Sverige, ägs gemensamt av LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel. Ägarna representeras av vardera tre ledamöter, handeln har ett roterande system mellan livsmedelskedjorna och styrelsens ordförande byts enligt schema mellan ägarna vart 3 år.

Svenskmärknings styrelse 2022

LRF (Lantbrukarnas Riksförbund)
Åsa Odell, LRF, ordförande för styrelsen (omval)
Ingrid Eilertz, LRF (omval)