Tjänstefelande poliser lånar ut sig till privat ”svensexa

Lördagen den 22 maj, hade MMA Fajtern Eddy Bengtsson planerat en svensexa för kompisen Pontus Wernbloom. Till sin hjälp att "kidnappa" Pontus Wernbloom hade han lånat två stadiga poliser, som beväpnade och i full uniform trängde in på hotell Avalon i centrala Göteborg klockan 08.45 och tog med sig det frukostätande svensexeoffret ut i en polisbil, framför alla de övriga hotellgästerna som befann sig i matsalen.

Wernbloom leddes ut och placerades i en polisbil, som sedan startade och körde bort. Nu körde den bara runt hörnet, till svensexans väntande gäster, men det kände inte offret till. För stans morgonflanerare var det bara ett av polisens dyrbara tillslag, som vanligtvis slutar med att åtalen läggs ned eller att någon bötfälls.

Men icke förty. Varje aktivitet som polisen gör sker på skattebetalarnas pengar. Oavsett vem som har givit sitt tillstånd till aktionen, så finns det inget utrymme för lek och jippouppdrag för polismän i tjänst. De, liksom deras utrustning och transportmedel skall användas till samhällsnytta och den kan en svensexa näppeligen bli. Förhoppningsvis blir det någon som tar tag i sådant här ofog och gör något åt det. Även om också det resultatet blir "brott kan ej styrkas" och vi göteborgare får öppna lädret igen.

Gripsen, för Frihetspartiet

• riksdagsvalet 2010
  • svensexa och poliser
  • poliser som begår tjänstefel