Fokus på lokalt trygghetsarbete genom unga sommarjobbare i Järva

Fokus på lokalt trygghetsarbete genom unga sommarjobbare i Järva

Även i år genomför Stockholms Stad sin stora satsning på sommarjobb för unga. Tack vare satsningen kan Fryshuset, tillsammans med flera samarbetspartners, åter erbjuda 1000 unga en meningsfull sysselsättning i sommar. Sommarjobbarna i Järvaområdet utgår från Fryshuset i Husby. Som en del av arbetsuppgifterna ingår trygghetsfrämjande arbete i Järva-området.

– Vi såg att förra årets aktiviteter och arbetsuppgifter var mycket uppskattade av deltagarna. I år kommer vi därför att erbjuda liknande uppgifter uppdelade i tre block, två praktiska block och ett teoriblock. Ungdomarna jobbar en vecka inom varje block och byter sedan. Detta gör att de får pröva på flera olika saker under de tre veckor de jobbar. Vi hoppas att detta upplägg kommer att ge alla unga som deltar en inspirerande och givande sommar, och en möjlighet att få ingå i ett meningsfullt sammanhang, vilket vi har sett att många unga efterfrågar och behöver just nu, säger Blerim Salihi, projektledare från Fryshuset.

– Insatser som denna känns extra viktig nu eftersom pandemiåret haft en stor negativ påverkan på de ungas tillvaro och framtidstro, säger Charlotte Barnekow VD Länsförsäkringar Stockholm, som är med och stöttar sommarjobbsprojektet i Järva.

Målet med sommarjobben i Järva syftar precis som i övriga Stockholm till att de ska ge ungdomarna användbara kunskaper i arbetslivet, och stärka deras kompetens. Arbetsuppgifter som erbjuds på Fryshuset i Husby är stadsodling, renhållning och underhållsarbete i och kring Fryshusets lokaler, arbete i storkök samt lokalt trygghetsfrämjande arbete. Den teoretisk delen handlar främst om arbetslivskunskap, och viktiga saker att tänka på i arbetslivet.

– Vi vill uppmuntra våra lokala ungdomar att bry sig om sitt egna område och ta hand om våra gator och torg. Det innebär att unga tillsammans med våra ledare vandrar i området för att till exempel upptäcka fel och brister i gatumiljön, och göra felanmälningar genom Stockholms Stads app ”Tyck till”. Det kan handla om skadad belysning, klotter eller skadegörelse, och på så sätt bidrar de konkret till en tryggare närmiljö. Så vi räknar med att det kommer rassla in en del felanmälningar till Stockholms Stad, säger Pola Ali, verksamhetschef, Arbete & Entreprenörskap, Fryshuset i Husby

Sommarjobben på Fryshuset arrangeras i samarbete mellan Fryshuset och flera partners på uppdrag av Stockholms stad som är huvudfinansiär av projektet. En av finansiärerna är Länsförsäkringar Stockholm. Övriga samarbetspartners är ABF, Rosendals Trädgård, Rölunda Gård, Skärholmen Centrum, Stockholms stads idrottsförvaltning och Xter Logistics.

Innehållet under den teoretiska delen arrangeras med stöd av Försvarsmakten, Swedbank, samt Fryshusets verksamheter Powerhouse, Liv1 Produktion och Non-Silence Generation. Kurser arrangeras i samarbete med flera fackförbund inom LO, Unionen och Akademikerförbundet SSR, som LO-förbunden IF Metall och Musikerförbundet.

– Vi är väldigt stolta över att få vara en del av Fryshusets satsning på sommarjobb till unga där trygghetsarbete i Järva är ett av fokusområdena i årets program. I trygga samhällen sker färre skador som exempelvis skadegörelse och personskador. Därför känns det relevant för oss, att genom samarbetet främja initiativ som detta där vi tror att inkludering av unga är en viktig pusselbit för att vi ska kunna skapa ett bättre Stockholm tillsammans, säger Charlotte Barnekow VD Länsförsäkringar Stockholm.

De arbetsuppgifter som handlar om lokalt trygghetsfrämjande arbete i Järva-området utgår från Fryshuset i Husby. Trygghetsvandringar kommer att genomföras i Akalla, Husby, Kista, Tensta, Rinkeby och Hjulsta. Målet är att cirka 100 feriearbetare, enligt ett rullande schema under sommaren, ska jobba med det trygghetsfrämjande arbetet i Järva.

Övriga arbetsplatser i programmet är i Fryshusets lokaler i Hammarby Sjöstad och Skärholmen, samt ABF-huset i Stockholm. Den första gruppen med 333 unga startade måndagen den 14 juni. Ungdomarna är fördelade på alla arbetsplatser för en coronasäker arbetsmiljö. Varje arbetsperiod varar tre veckor och totalt genomförs tre perioder under sommaren.

Carin Balfe Arbman, kommunikationschef Fryshuset:
070-633 35 08, carin.balfe-arbman@fryshuset.se

Johanna Herrmann, Marknads- och kommunikationschef, Länsförsäkringar Stockholm: 08-562 847 10, johanna.herrmann@lansforsakringar.se

Länsförsäkringar Stockholm
Med mer än 170 års erfarenhet av att arbeta med trygghet i form av försäkringar och banktjänster ser vi nu trygghet i ett vidare perspektiv, och hur vi kan vara med och bidra till en positiv samhällsutveckling på flera sätt här på hemmaplan i Stockholm. Vi tror att ett mänskligare samhälle och ett tryggare Stockholm kan vi bara skapa tillsammans där inkludering av barn och unga i utanförskapsområden är en förutsättning för ökad trygghet. www.lansforsakringar.se/stockholm

Stiftelsen Fryshuset är en ideell organisation som är religiöst och politiskt oberoende. Fryshuset bedriver ett 50-tal olika verksamheter på flera orter runt om i Sverige, där unga har möjlighet att utöva sina passioner, skapa och delta i ungdomsdrivna aktiviteter, utbildningar och arbete. Fryshuset arbetar för att samhället ska ta ungas åsikter och idéer på allvar efter övertygelsen om att det bidrar till ett kreativt och lösningsinriktat samhällsklimat där vi vågar tänka nytt och hitta nya lösningar. Fryshuset gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen!

www.fryshuset.se