FUB:s förbundssekreterare Christina Heilborn och förbundsordförande Anders Lago

FUB om att färre unga med IF får LSS-bostad: "Ekonomin styr över rätten till stöd"

Det blir allt svårare för unga med intellektuell funktionsnedsättning (IF) att få en lägenhet i gruppbostad eller servicebostad enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Avslagen på ansökningar om LSS-bostad ökar och de unga hänvisas till att ställa sig i den kommunala bostadskön eller köpa en bostadsrätt.

– För unga med IF och deras anhöriga blir det en chock när de får avslag på ansökan om LSS-bostad och förväntas ordna en egen ordinär lägenhet själv, säger Riksförbundet FUB:s ordförande Anders Lago. Det har inte funnits på kartan att det vuxna barnet, som gått i den anpassade skolan (f.d. särskolan) och haft andra LSS-insatser under uppväxten, inte skulle beviljas en LSS-bostad när det är dags att flytta hemifrån.

Socialstyrelsen gjorde en fördjupad analys, i lägesrapporten 2023 ”Insatser och stöd till personer med funktionsnedsättning”, av beviljanden och avslag på ansökan om LSS-insatser. Den största andelen avslag återfanns när det gäller LSS-bostad. I den färska lägesrapporten för 2024, konstaterar Socialstyrelsen att personer med IF och autism i allt högre utsträckning beviljas boendestöd, enligt socialtjänstlagen, istället för stöd enligt LSS. Det kan enligt myndigheten vara en konsekvens av kommunala riktlinjer, som innehåller begränsningar kring vilka som kan beviljas LSS-bostad.

– Förutom att hänvisas till att skaffa en lägenhet själv får allt fler unga med IF dessutom nöja sig med boendestöd, ett begränsat stöd som kan liknas vid hemtjänst, som inte alls täcker de behov man har, säger FUB:s förbundssekreterare Christina Heilborn. Det är tydligt att det är ekonomin som styr, inte rätten till stöd.

Kommunerna har ett lagstadgat ansvar att se till att det finns bostäder för alla invånare. Hit räknas även gruppbostäder och servicebostäder, enligt LSS. Men år efter år har hälften av landets kommuner brist på dessa bostäder, enligt statistik från Boverket.

– Genom att låta bli att bygga LSS-bostäder och ge allt fler avslag på ansökningar om LSS-bostad, skjuter kommunerna ifrån sig ansvaret för kommuninvånare med IF till de anhöriga, säger Anders Lago.

Fakta om bostad enligt LSS

Med gruppbostad menas ett litet antal lägenheter som är grupperade kring gemensamma utrymmen, där stöd och service kan ges alla tider på dygnet av en fast personalgrupp. Servicebostad är en mellanform mellan en lägenhet i gruppbostad och ett helt självständigt boende i en egen lägenhet. Lägenheterna ligger ofta samlade i samma hus eller i kringliggande hus. Även i servicebostaden ska de boende ha tillgång till stöd dygnet runt av en fast personalgrupp.

FUB arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning (IF) ska kunna leva som andra, med goda levnadsvillkor. Vi är cirka 25 000 medlemmar i cirka 170 lokalföreningar och länsförbund runt om i landet. Personer med IF och deras anhöriga är medlemmar i FUB, liksom många andra som delar vår grundsyn.

Inre Ringen organiserar FUB:s medlemmar som har IF.

Anders Lago

Presskontakt Riksförbundet FUB:s ordförande 070-851 84 61