Mitt Vuxenlivs app Budgettavlan.

FUB:s nya material förbereder inför vuxenlivet

FUB vill hjälpa elever i anpassad gymnasieskola att uppnå målen i läroplanen. Material och appar ska ge utrymme för vuxenlivsfrågorna.

I den anpassade skolan ska varje elev stärka sin tilltro till sin egen förmåga. Alla ska få övning i att självständigt ta initiativ, ta ansvar och påverka sina villkor. Eleven ska också utveckla sin förmåga att kritiskt granska och bedöma information för att kunna diskutera och ta ställning i olika livs- och värderingsfrågor.

Så beskrivs några av de övergripande målen i läroplanen för den anpassade skolan. Men för att lärarna ska kunna sätta betyg på elevernas prestation, måste undervisningen anpassas till kursplanerna och i dessa finns få spår av målbilden från läroplanen.

– För elever i den anpassade gymnasieskolan, är behovet av förberedelse inför vuxenlivet stort. Anhöriga och anställda beskriver ofta skoltiden som trygg, men tiden efter studenten rycks mattan bort under deras fötter, berättar Robert Öberg, ombudsman på FUB.

För tre år sedan uppmärksammade Riksförbundet FUB behovet och startade därefter Arvsfondsprojektet Mitt Vuxenliv – Livskunskap.

– Vuxenlivet ställer nya krav på individen och alla måste få tid och utrymme att reflektera och fundera, för att kunna fatta informerade beslut. Att chansa kring ett eventuellt föräldraskap eller en större utgift kan få förödande konsekvenser, tillägger Robert.

Projektet arbetade hårt för en nationell kurs i Livskunskap och tog även fram ett material som kan användas både inom och utanför den anpassade gymnasieskolan. Efter att Skolverket gett avslag på kursen är nu spridningen av materialet viktigare än någonsin.

– Materialet är utformat för att underlätta för både lärare och elever. Kurshänvisningarna i lärarhandledningen hjälper lärarna att lättare koppla innehållet till specifika kursmål. Det finns också bildstöd, appar och filmer som konkretiserar frågorna. Materialet tar aldrig ställning för- eller emot, utan ligger bara till grund för reflektion och diskussion, berättar Robert Öberg.

Fredrik Carlström arbetar i projektet som vuxenlivsambassadör. Hans roll är att berätta för lärare och elever varför det är så viktigt att få fundera på vuxenlivet innan det händer. Fredrik hade också turen att få undervisning i Livskunskap när han gick i den anpassade gymnasieskolan.

– Då har man bättre chans att få till det liv man vill ha. Jag trodde verkligen att alla elever fick prata om de här frågorna, säger Fredrik.

Även Svenska Downföreningen, Autism Sverige, Activa, Misa samt tillgänglighetsexperterna Begripsam och Axesslab ställer sig bakom Riksförbundet FUB:s vision om allas rätt till ett fungerande vuxenliv.

FUB arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning (IF) ska kunna leva som andra, med goda levnadsvillkor. Vi är cirka 25 000 medlemmar i cirka 170 lokalföreningar och länsförbund runt om i landet. Personer med IF och deras anhöriga är medlemmar i FUB, liksom många andra som delar vår grundsyn.

Inre Ringen organiserar FUB:s medlemmar som har IF.

Mimmi Thor

Presskontakt Presskommunikatör 08-508 866 68
Robert Öberg

Presskontakt ombudsman och projektsamordnare skola och utbildning, Arvsfondsprojekt 08-508 866 60