Smaka på Vindelälven och forfoodies.se gör smakrundor tillsammans. Anna Israelsson, Anna Axelson och Anna Hållsten.

Matturer i Västerbottens inland ger mersmak

Norsjö/Umeå 18 april 2024
I sommar satsar eventföretaget forfoodies.se, i samarbete med projektet Smaka på Vindelälven, på tre smakrundor i Västerbottens inland. Dessa går till Vännäs-Tavelsjö, Norsjö och Vindeln. Här bjuds besökarna vid varje anhalt på något gott.

Forfoodies.se, som bland annat skapat de framgångsrika mateventen Umeå Smakpromenad och Ö-vik Smakpromenad, tar nu ett helt nytt grepp genom att också arrangera kulinariska smakrundor i Västerbottens inland. Först ut på banan är Vännäs-Tavelsjö, Norsjö och Vindeln.

– Vi har fått ett mycket bra gensvar från aktörerna och nu hoppas vi på samma respons från nyfikna matälskare som vill ta chansen att upptäcka våra fantastiska mathantverkare och fina restauranger och caféer som finns i inlandet, säger Anna Hållsten, som driver forfoodies.se, tillsammans med Anna Axelson.

Ett rikt matlän

Inspiration till smakresorna har projektet Smaka på Vindelälven, som drivs av Gold of Lapland, bland annat fått genom att besöka och ta del av satsningen Smaka på Värmland där ett 90-tal matproducenter deltar varje år.

– Västerbotten är ett mycket rikt matlän och här finns goda förutsättningar för att kunna genomföra olika typer av smakrundor som ger mersmak, menar Anna Israelsson, Gold of Lapland, projektledare för Smaka på Vindelälven.

Anna Axelson ser fram emot smakrundorna som hon tror har alla förutsättningar att bli lyckade och som också passar perfekt in i de värderingar som forfoodies.se har.

– Att tänka hållbart, värna det lokala och det unika i vårt närområde är för oss en stark drivkraft, säger hon.

Målet med smakrundorna är att lyfta fram och visa goda exempel på vad matskafferiet i Västerbotten har att erbjuda. Under rundorna får besökarna möta inlandets hängivna matlagare och kockar och ta del av vad de kan åstadkomma inom det gastronomiska området.

Tre smakrundor

Besökarna tar sig mellan ställena i egen bil, startar var man vill och åker runt i egen takt.

Smakrundan, som genomförs den 1 juni, går till området Vännäs-Tavelsjö.

Här besöks Rödå Bröd & Spis, Tavelsjö Wärdshus, Slöjdarnas Kafé, Hotel Vännäs och Sundlingska gården.

I Norsjö genomförs en smakrunda den 8 juni.

Här handlar det om besök hos Jeuthes, Rännuddens Camping, Monikas Café, Risbergs Fårgård och Vilda Matildas Gröna Café.

Smakrunda i Vindeln den 15 juni.

Här besöks Granö Beckasin, Saras Glutenfria, Tegsnäsets musteri, Granö Gårdsbageri, Kronlund Kursgård och Dahlbergs Konditori.

Dessa matställen svarar gärna på frågor kopplat till deras verksamhet och smakrundorna som komma skall.

FAKTA:

Projektet Smaka på Vindelälven genomför Gold of Lapland, tillsammans med Biosfärområde Vindelälven-Juhttátahkka och Westerlunds Reportagebyrå. Projektet ska verka för fler och bättre smakupplevelser längs Vindelälven och med Europeiska Jordbruksfonden för Landsbygdsutveckling samt Region Västerbotten som huvudfinansiärer.

Mer information om smakrundorna: forfoodies.se

Anna Hållsten, info@forfoodies.se , 070-665 98 03