30 nästa?

Såg precis en nyhet att 73 % av alla som bytt elbolag på sajten elskling.se under juli valde fast elpris. Med tanke på sommarens extremt låga rörliga priser kan det te sig en aning besynnerligt. Man konstaterar dock krasst att majoriteten av hushåll tycks föredra den trygghet som ett fast elpris ger. Med tanke på de fyrsiffriga elräkningar som regnade in hos svenska hushåll under de extremkalla vintrarna 09’ och 10’ så är det kanske ändå inte så konstigt att genomsnittssvensken väljer ett fast elpris. Jag har all förståelse för att man prioriterar tryggheten och alltid väljer ett fast elpris.

Personligen tillhör jag dock kategorin som vill ligga rörligt när jag tror på fallande elpriser och fast när jag tror på stigande elpriser. Det senaste året har jag trott på fallande elpriser och ligger därför rörligt. Det är inga konstigheter med detta.

Trogna läsare vet att vårt grundscenario innebär att skuldkrisen fortsätter att pressa marginalkostnaderna för att producera kolkraft (mc kol) lägre och lägre. Detta kommer att ske tills politiker och centralbankschefer inser att lösningen på krisen inte är fler lån och ökad likviditet utan mindre lån via skuldnedskrivningar. Detta resulterar i att vi räknar med rörliga elpriser på i snitt 30 öre/kWh under fjärde kvartalet istället för de ca 35 öre/kWh som marknaden förväntar sig. En förutsättning för detta är dock en förhållandevis normal utveckling av temperaturerna. Om vi får en varm avslutning av året (som 2011) så hamnar priserna istället mellan 20 och 30 öre/kWh, medan en svinkall avslutning av året (som 2010) ger 40-50 öre/kWh.

För dig som är orolig för en kall avslutning på året vill jag rekommendera Din Els nya sov-gott avtal (http://dinel.se/sovgott/). Det är i grund och botten ett rörligt avtal, där perioden november-mars har ett fast elpris som sätts under augusti månad.

//Jens