Elbörsens priser fortsätter falla

Väderprognoserna för de kommande tio dagarna visar återigen på mer blöt väderlek än motsvarande prognoser före helgen. Trots prognoser om fortsatt mycket nederbörd så har vi lämnat de extremt ”överblöta” prognoserna bakom oss tycks det som. Förra veckans prognoser om mycket torrare väderlek har inte lämnat något större avtryck på elbörsen då kontrakten fortsätter att falla i pris (okt-12, Q4-12 och Yr-13) som följd av den fortsatt goda hydrologin och en fallande marginalkostnad för kolkraft.

Under sommaren så har priset på elcertifikat (mars-13) stigit ganska ordentligt. Efter att ha bottnat den 1 februari i år med ett pris på 142 SEK/cert så ligger senast noterade affär på 196*. Priserna föll på att utbudet på certifikat var större än efterfrågan och nu tror marknaden på att överskottet successivt minskar vart efter vi närmar oss årsskiftet.

// Martin

* Källa: SKM Svensk Kraftmäklings hemsida