Elmarknaden i semestertider

Sedan helgen har den intresserade kunnat notera att systempriset på Nordpool Spot har halverats jämfört med veckan innan. Jämför 8,32 €/MWh som blev priset för idag med 18,30 €/MWh som gällde för 11 juli alltså en vecka tidigare. Så även om semestervädret inte lever upp till de allmänna förväntningarna om sol och värme så bidrar lågtrycken till att vi nu har låga spotpriser på elmarknaden. För närvarande så går den svenska kärnkraften på cirka 70 % av sin kapacitet vilket får sägas är bra för årstiden då sommaren är den traditionella revisionssäsongen för reaktorerna.

På terminsmarknaden har vi så långt som denna vecka framskridit hittills sett att terminspriserna har stigit. Marginalkostnaden på kolkraft har stigit något till följd av stigande kolpriser och detta sammanfaller med att oljepriset stigit från runt 99 $/fat till runt 104 $/fat på en vecka. Vi står dock fast vid vår tro att på sikt kommer både marginalkostnaden för kolkraft att falla och då kommer terminspriserna att följa med neråt. Ingenting fundamentalt har ändrats i den globala ekonomin varvid vi står fast vid att dessa prisstegringar är tillfälliga.

// Martin