Elmarknadsläget

Elmarknadsläget

Efter en torr sommar med små nederbördsmängder har hösten inletts på samma sätt. Den så viktiga hydrobalansen försämras och allt eftersom underskottet växter, stiger priset på elterminerna på nordiska elbörsen. Vattenkraften bidrog med nästan 50 % av all elproduktion i Norden under 2012 vilket visar dess betydelse och dessutom förklarar energimarknadens intresse för vädret och dess utveckling. Inför vintern är det många som minns tidigare vintrar (t.ex. 2009-2010) med höga elpriser till följd av ett stort hydrologiskt underskott, kärnkraftsproblem och extrem kyla som inträffat samtidigt.

Vi ser ut att även i år gå in i vinterperioden med ett relativt stort underskott i hydrobalansen, men vi bedömer risken för kärnkraftstrul och en extremt kall vinter som låg. Dessutom är kostnaden för att producera kolkraft fortsatt låg. Kol och utsläppsrätter har varit i en fallande pristrend senaste 2 åren som följd av finanskrisen i Europa. Vi ser ingen snabb lösning på detta och tror på fortsatt relativt låga elpriser några år framöver.

Under sommaren 2013 hade vi de lägsta terminspriserna på många år och tillsammans med den starka kronan gav fina lägen att binda sitt elpris. Detta var prisnivåer vi inte sett på flera år i Sverige och det är fortfarande relativt låga priser på de långa kontrakten (år 15-16).

Marknaden är för tillfället väldigt väderkänslig, riktningen på elterminerna närmsta tiden kommer vara helt beroende på vädret. Senaste tidens högtryck ser just nu att gå mot mer normalt väder för årstiden. Prognoserna är dock osäkra vilket gör marknaden volatil för tillfället.

// Johan