Kraftigt uppställ!

Elterminerna handlas idag upp kraftigt på Nasdaq OMX Commodities. Det är framförallt de kort kontrakten som stiger i spåren av fortsatt torrt och kallt väder: Q2-13 är upp 1,15 Euro medan april är upp 1,25 Euro. Spotpriset för idag, måndag, gav också stöd då det kom ut högre än väntat på  46,40 Eur/MWh (system).

Även året handlas upp en del då framförallt Q1-14 fortsätter stärkas p.g.a den dåliga hydrologin. Tittar vi istället på marginalkostnaden för kolkraft, som i normala fall styr priset på de längre kontrakten, så är den i princip oförändrad jämfört med i fredags.

Riktningen i dagens handel är absolut motiverad – men prisnivån känns nu väl hög för hela kurvan. Det starka spotpriset kanske kan hänga i någon vecka till, men därefter bör vi definitivt få se andra priser när mildare temperaturer och mindre last inte går att undvika – även om prognoserna fortsatt kommer att visa på kallare väder än normalt, så stiger ju ”normalen” för varje dag som går.

//Sandra