Mycket nederbörd i Norden bättrar på hydrologin

Under helgen infriades prognoserna om mycket nederbörd med råge! Bara på söndagen kom det ner mer än vad som motsvaras av 2,5 TWh vattenkraft. Under dagen har fortsatt blöta prognoser rullat in och således har det hydrologiska underskottet förbättrats från -25 till -18 TWh under det normala.Det nordiska systemet dras fortfarande med ett underskott och flera vattenkraftsproducenter har ont om vatten närmast kraftverken vilket bidrar till att hålla spotpriserna uppe. Denna nederbörd som kommit de senaste dagarna och som ligger i prognosen är inte oss tillgodo riktigt ännu. Det känns sannolikt att vi kommer se successivt fallande spotpriser i veckan vartefter fyllnadsgraden ökar i dammarna.

//Martin