Nära årslägsta

Nära årslägsta

I dag är det åter stillsam handel på elbörsen. De kortare kontrakten (Q1-13) har handlats ner något (39,85 Euro/MWh) då väderprognoserna för den kommande 10-dagars perioden visar på att det i Norden kommer levereras ca 3 TWh mer nederbörd än normalt för årstiden, samtidigt som tempreturen väntas bli något över den normala. Om vi tittar på det längre årskontraktet (Yr-13) är priset oförändrat jämfört med igår (36,95 Euro/MWh).

På elbörsen handlas elterminerna som vi så ofta skriver om här på bloggen som bekant i Euro och avser nordiskt systempris. Samtidigt vill vi konsumenter här i Sverige köpa vår el i svenska kronor och avseende det prisområde vi bor i (läs mer om hur priset sätts i vårt blogginlägg från 1/11).  Förutom råvarupriser och väderprognoser är därför den svenska kronans värde gentemot Euron en påverkansfaktor för det pris vi får betala. Nedan ser vi hur priset för terminskontraktet för framförvarande år i svenskt prisområde (SE3), svenska kronor har utvecklats under det senaste året. Vi befinner oss alltså nära årslägsta nivåer, vilket kan vara intressant att veta för dem som funderar på att binda sina avtal.

Observera att grafen visar aktuellt börspris för terminskontraktet år-13 i elområde SE3 växlat till svenska kronor med aktuell avistakurs. Det är alltså en förenkling av verkligheten och visar inte terminspåslag för valuta.

//Sandra