Nulägesanalys

Nulägesanalys

Nulägesanalys!

Mina kollegor har bloggat föredömligt de senaste veckorna, medan jag haft fullt upp med annat. Idag känner jag dock för att göra en nulägesanalys av marknaden. Bakgrunden är ju att vi haft en högtrycksbetonad senvinter som tärt hårt på de hydrologiska resurserna.

Underskottet ligger i häraden 20-27 TWh beroende på vilket analyshus man väljer att lyssna på. Detta har gjort att producenter med tillgång till reglerad vattenkraft har god kontroll över prisutvecklingen. Man har successivt höjt vattenvärdet från dryga 40 EUR/MWh till knappa 50 EUR/MWh de senaste tre veckorna. Detta har skrämt marknadsaktörerna så till den milda grad att man börjar snacka priser upp emot 70 EUR/MWh framåt slutet av sommaren. Vad man får siffran 70 EUR/MWh har jag ingen aning om. Uppsidan torde istället ligga i häraden 46-58 EUR/MWh där 46 EUR/MWh är kostnaden för att importera tysk kraft under höglasttimmar (08-20), medan 58 EUR/MWh är kostnaden för att importera holländsk kraft under höglasttimmar.

Nog med skrämselpropaganda! Vad är då sannolikheten för att vi får priser runt eller över 45 EUR/MWh framåt slutet av sommaren? – Extremt liten om man frågar mig! Det krävs extrem torka under hela våren och sommaren för att detta skall ske. Vi måste tänka på att i ett normalläge nettoexportar Norden ca 1,5-2 TWh i månaden, medan vi just nu nettoimporterar 1-1,5 TWh. Detta gör att vi med en normal väderlek kommer ha 15 TWh bättre hydrobalans i början av september. Ni hör själva, det krävs att det inte kommer en droppe regn från och med nu till och med augusti för att tyska och holländska peakpriser skall bli aktuella i Norden.

Nej, mer rimligt är vattenkraftproducenterna blir tvingade till att sänka vattenvärdena under tysk peak redan inom loppet av ett par veckor. Annars riskerar de att importerad kraft tar bort underskottet i den hydrologiska balansen vilket gör att vattenvärdena istället faller som ett korthus ner mot marginalkostnaden för kolkraft (MC Kol). Sommarpriser ner mot MC Kol på ca 30 EUR/MWh ter sig därför rimligare än de 60 EUR/MWh som holländska peakpriser ger. Mitt tips är att vi inte riktigt orkar ner till mc kol utan att priserna under sommaren kommer ligga i häraden 33-38 EUR/MWh.

// Jens