Omotiverad frånkoppling!

Omotiverad frånkoppling!

Sakta i backarna nu! Överskriften har varken med frånkopplad produktion eller konsumtion att göra. Nej, jag kommer istället resonera runt ett fundamentalt samband. Det finns två fundamentala faktorer som över tid brukar påverka elpriset mer än någonting annat. Den ena är hydrologiska balansen och den andra är marginalkostnaden för kolkraftproduktion.

Normalt sett så är korrelationen mellan terminspriser för framtida elleveranser (i exemplet nedan Yr-14) och marginalkostnaden för kolkraftproduktion väldigt hög (Graf 1). Det finns dock undantag och det gäller perioder där den hydrologiska balansen är extrem åt endera hållet.

Vid en extremt god hydrologisk balans så är det betydligt billigare produktionsslag som sätter priset, såsom vind, vatten, kärnkraft och kraftvärme medan det vid en extremt dålig hydrologisk balans istället är olja, gas och förbrukningsreduktion som sätter priset. Ett tydligt exempel på detta (Graf 1) är december 2010 då vi hade ett extremt hydrologiskt underskott (-40 TWh).

Låt oss gå vidare och zooma in på hur detta förhållande har sett ut hittills i år (Graf 2). Under perioden januari-april såg allting ut som vanligt. Korrelationen var hög, men priserna (vit) föll inte i samma takt som marginalkostnad kol (röd) på grund av ett ökande hydrologiskt underskott (blå). Även under perioden april-maj var allt som vanligt där priserna föll tillbaka lite i förhållande till marginalkostnad kol i takt med att den hydrologiska balansen stärktes. Under perioden juli-sep så har dock någonting hänt. Elpriset har stigit väsentligt utan att vare sig marginalkostnad kol rört sig uppåt eller att den hyrologiska balansen försämrats.

Det är här vi kommer in på den omotiverade frånkopplingen. Det finns egentligen inga bra fundamentala argument för denna prisuppgång. En del vill säkert förklara detta med stigande tyska elpriser, men faktum är att Yr-14 i Tyskland endast gått upp 1 EUR/MWh över perioden medan det nordiska kontraktet för Yr-14 gått upp 2 EUR/MWh. Det är till och med så att om vi tittar på de senaste 5 åren så har priset aldrig varit högre i förhållande marginalkostnad kol än just nu. Är det verkligen rimligt med tanke på att hydrologin faktiskt bara är 5-10 TWh från en balans?

//Jens