Regn, regn, regn!

Det är inte alltid lätt att motivera sig när man åker in till jobbet mitt i sommaren. Den här veckan är det dock betydligt lättare än vanligt. Lågtrycken står på rad över Atlanten, och väntar på nummerlapp för att få ta sig en färd över de nordiska länderna. Just nu känner man att man sitter riktigt gott framför datorn istället för att ta skydd under något paraply när man oavsett väder försöker få ut det mesta av semestern i Sverige. Som grädde på moset, så gör ju dessutom allt regn att de redan välfyllda vattenmagasinen fylls på ytterligare. Detta är definitivt något som alla våra konsumerande kunder med rörligt avtal mår bra av.

Låga spotpriser är något som vi vant oss med de senaste månaderna, och som fundamentan utvecklar sig är det nog något som vi kan få åtnjuta åtskilliga månader framöver. Som vanligt strular dock kärnkraften en del, vilket gör att vi i Sverige inte kommer få ta del av riktigt så låga priser som norrmännen. Dessutom har vi en del underhållsarbeten på kablarna mellan Sverige och södra Norge under augusti och september.

Blickar vi ut över världsekonomin och dess påverkan på elpriserna, så hamnar vi ganska snabbt i diskussionen om nivån kolkraftmarginalen (mc kol). Efter kraftiga fall har vi sett en liten studs uppåt igen de senaste dagarna. Den nedåtriktade trendkanalen som mc kol legat i sedan juni förra året är dock intakt. Nästa punkt på agendan är ytterligare ett av alla otaliga EU-toppmöten!

Den 28-29 juni träffas EU:s toppolitiker i Bryssel för att återigen försöka hitta en lösning på skuldkrisen. Mycket fokus kommer förmodligen att läggas på grekernas försök att omförhandla det senaste räddningspaketet från mars månad. Tittar man på utfallet av de senaste toppmötena lär dock bristen på skuldsanerande åtgärder kvarstå. Ytterligare försök att skjuta problemen på framtiden (likviditetsfrämjande åtgärder) lär istället få fokus. Fortsatta prisfall är därför att vänta för samtliga energislag.

//Jens