Spotpressen fortsätter

Det är riktigt varmt och härligt väder ute och det känns verkligen som sommar. Spotpriskollaps var ämnet för vårt förra blogginlägg och det är bara att konstatera att så här långt in i veckan så håller den mycket låga nivån på systempriset (runt 8 €/MWh) fortfarande i sig. Detta är historiskt sett mycket lågt och har sina rötter i en kombination av mycket god hydrologi +20 TWh över normalt i prognos nästa vecka samt låg efterfrågan på el till följd av industrisemestern. Prognosen för helgens spot blir till följd av detta att den skall landa på mellan 7 och 8 €/MWh för att på måndag komma ut strax över 8 €/MWh.

En liten genomgång av svensk kärnkraftstillgänglighet visar att vi för närvarande ligger på 57 % tillgänglighet vilket är lågt även för att vara revisionssäsong. Däremot så kan vi vänta oss att tre reaktorer skall komma tillbaka under helgen nämligen Oskarshamn 2, Forsmark 2 och Forsmark 3. Förutsatt att inga plötsliga problem uppstår under start och vid upprampningsfasen. Kärnkraften har inget stort förtroendekapital på detta område och att reaktorer misslyckas komma tillbaka till nätet på utsatt tid har hänt förut och kan hända igen. Under torsdagsnatten togs Ringhals 1 ur drift till följd av ett uppkommet fel i reaktorn. Hur länge reaktorn blir borta vet vi inte i skrivande stund utan besked skall komma senare.

De närmsta terminerna har fortsatt att falla med rådande fundamenta som orsak. Augusti månad har handlats på så låg nivå som 15 €/MWh hittills under fredagen och för en vecka sedan låg priset på över 23 €/MWh. Det är framförallt den goda hydrologin vilket för övrigt ger sig till känna i de låga spotpriserna samt väderprognoser som visar på mycket nederbörd. Detta är parametrar som självklart sätter en enorm press nedåt på frontmånaden och som orsakat prisfallet.

// Martin