Torrare väder att vänta

Spotpriserna har legat rätt stabilt kring 10 €/MWh under denna vecka och prognosen för resten av veckan ligger på samma nivå. En förändring av nivån på spotpriset kan vara aktuell från måndag då delar av industrin kommer tillbaka ifrån semestern men det är inga dramatiska höjningar vi pratar om. Detta förutsätter allt annat lika i hydrologin eller i kärnkraftstillgänglighet förstås.

Den mycket goda hydrologin fortsätter i nästa vecka med ett rejält överskott över det normala och kärnkraftstillgängligheten är för närvarande 78 %. Givet att dessa förhållanden får råda i nästa vecka så kan vi fortsätta njuta av våra låga spotpriser. Kvar är Ringhals 1 av de strulande kärnkraftsreaktorerna, som väntades åter denna vecka, och något datum för när detta väl kan ske kommer först att meddelas i eftermiddag. Vi väntar med spänning.

Igår tog terminspriserna ett rejält språng uppåt med orsak i att väderprognoserna visar på torrare väder framöver. Det var framförallt de kortare terminerna såsom närmsta månaderna och kvartalen som tog ett skutt på detta. Prisstegringen på de kommande åren steg troligen på oroligheten kring kolpriset framöver då en strejk i Colombia bland järnvägsarbetare har fått exporten till Europa att falla.

// Martin