Vart skall detta sluta?

Ojojoj! Nu börjar luften till ballongen ta slut! Inte nog med att skuldpundaren, i form av världsekonomin (senaste fixen för att hålla undan skuldabstinensen var veckans LTRO från ECB), närmar sig överdosen med expressfart. Nu börjar dessutom hydrologin bygga upp en situation som vid snösmältning lär få bägaren att rinna över.

Prognosen pekar nu på 9 TWh i överskott på vatten v15, och 6 TWh överskott på snö. När sedan snön börjar smälta runt v17 (kan ske tidigare) så börjar det likna botten ur. Detta är för mycket vatten för att vi inte skall få se en rejäl priskollaps. Det genomsnittliga spotpriset under Q2-perioden lär sannolikt hamna närmare 24 euro än de 34 euro som marknaden handlar på just nu.

Jag tror med andra ord att marknaden totalt har felvärderat vårperioden. Dagens spotpris är drygt 32 Euro. Kan någon förklara för mig hur spotpriset, mitt under brinnande snösmältning där vattenkraftproducenterna tveklöst kommer att vara tvingade till att köra för fulla muggar samtidigt som förbrukningen är lägre, skulle kunna bli över 30 euro i april?

//Jens