Besked om farledsfördjupning i Göteborgs hamn

Idag, den 2 juni, presenterade infrastrukturminister Thomas Eneroth de delar av regeringens strategiska infrastrukturplan och budget som rör farledsfördjupningen i Göteborgs hamn.
– Regeringens besked om en finansiering med 1,25 miljarder kronor av det stora projektet innebär nu att projektet kan sättas igång, säger Göteborgs Hamn AB:s VD Magnus Kårestedt i en kommentar till beskedet.

”Det är otroligt bra att regeringen fattat detta beslut. Det visar att man bejakar vikten av Göteborgs hamn som Skandinaviens viktigaste godsnav, där 30 procent av vår utrikeshandel passerar. Hamnen får nu en viktig investering som stärker denna position. Fartygen på Asienlinjerna blir idag större och större för att uppnå skalfördelar. För att kunna ta emot dem fullastade måste alla hamnar i Europa som vill erbjuda uppkoppling till denna trafik anpassa sig till det stora tonnaget. Med dagens beslut innebär det att Göteborgs hamn kommer med i Europatoppen och får möjlighet till fortsatt direktgående linjetrafik.

Jag vet att näringslivet välkomnar detta beslut. Det innebär att Sverige säkrar kopplingen till de för svenska företag så viktiga marknaderna i Asien och att vi därmed kan behålla svenska industrietableringar.

­Vi ser nu fram emot att ta fram en avsiktsförklaring tillsammans med övriga parter så att allt kan komma på plats och att planeringsprocessen kan komma igång”, säger Magnus Kårestedt.

Fakta: Farledsfördjupning i Göteborgs hamn:

• Åtgärden innebär en ökning av det maximala djupgåendet i farleden och vändytan till containerterminalen från dagens 13,5 till ca 16 meter.
  • Åtgärden innebär att containerfartyg som anlöper Göteborg kan lasta fler containrar. För de största fartygen innebär det en kapacitetsökning på ca 50 procent.
  • Totalkostnaden för projektet beräknas till ca 4 miljarder varav 2 miljarder utgörs av åtgärder i vatten och 2 miljarder av kajförstärkningar.
  • Den samhällsekonomiska nyttan mätt i nettonuvärdeskvot är beräknad till 3,04, vilket innebär att för varje investerad krona får samhället fyra kronor tillbaka.
  • Återbetalningstiden är beräknad till 15 år.

För mer information kring projektet, besök www.goteborgshamn.se.

Kontaktpersoner:

Magnus Kårestedt, VD, 070-566 25 13

Stefan Lundin, Kommunikationschef, 073-666 28 59

Göteborg Hamn är Nordens största hamn. Cirka 30 procent av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och hälften av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.