Under perioden  juli till och med september sjönk containerhanteringen i Göteborgs Hamn med 28%.
Under perioden juli till och med september sjönk containerhanteringen i Göteborgs Hamn med 28%.

Fortsatt rekordsvaga siffror i Göteborgs Hamns containerterminal

Göteborgs Hamns containervolymer är fortsatt historiskt låga. Siffrorna för årets tredje kvartal visar på en minskning med 28 procent jämfört med samma period förra året, detta trots att hamnen varit fri från konfliktåtgärder. Samtidigt visar andra godsslag goda siffror.

Tidigare i år visade volymstatistiken för årets första sex månader tydligt hur konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals Gothenburg påverkade containerhandeln negativt. Då landade nedgången 22 procent vilket var det största volymtappet i hamnens historia.

Under årets tredje kvartal pågick inga stridsåtgärder i hamnen – ändå visar nyss framtagen statistik att det är hamnens sämsta tredjekvartal någonsin med en nedgång på hela 28 procent jämfört med samma period 2016.

– Trots att containerterminalen kunnat hantera det gods som passerat i princip störningsfritt under hela tredje kvartalet så ser vi ett enormt volymtapp. Det är tydligt att industrin inte återfått förtroendet för hamnens containerterminal, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.

Förtroendekrisen beror enligt Kårestedt på det latenta konflikthot som råder. Under de förutsättningarna väljer många företag istället dyrare, sämre och mindre miljövänliga transportlösningar för att säkra sina godsflöden.

– Jag har förståelse för att man tvekar att återföra sina containerflöden till Göteborgs Hamn efter långa tider av varsel, blockader, strejker och lockouter. Det måste till en långsiktig lösning på situationen om vi ska kunna vinna tillbaka svensk industris förtroende.

Konflikten mellan operatören APMT och Hamnarbetarförbundet avd. 4 har pågått sedan maj 2016. Den har kunnat pågå trots att APMT har tecknat branschens kollektivavtal, något som fått regeringen att agera och tillsätta en utredning för att se över spelreglerna på arbetsmarknaden.

– Jag ser med tillförsikt fram emot att utredningen blir klar. Med tanke på att Statens Medlingsinstituts medlare gett upp efter att samtliga bud förkastats av Hamnarbetarförbundet, så är den här utredningen extremt viktig. Inte bara för Göteborgs Hamn – många svenska hamnar står inför samma grundproblematik, säger Magnus Kårestedt.

Bilar och roro fortsatt uppåt
Vad gäller andra godsslag än container så ser det mestadels positivt ut i Göteborgs Hamn. Under tredje kvartalet hanterades 63 000 nya bilar – en ökning med 24 procent jämfört med samma period förra året.

Den så kallade roro-trafiken* som står för en stor del av frakterna mellan Sverige och framförallt England, Tyskland, Belgien och Danmark ökade med nio procent.

Hanteringen av olja och energiprodukter minskade med 15 procent. Förklaringen är ett planerat underhållsstopp för ett av raffinaderierna under delar av perioden.

Volymer, Göteborgs Hamn juli – september 2017

Juli – sept. 2017 Juli – sept. 2016 Jfr. % juli – sept.
Container (teu**) 149 000 207 000 -28 %
Roro-enheter 141 000 129 000 9 %
Bilar 63 000 51 000 24 %
Olja (m. ton) 5,2 6,1 -15 %
Kryssningsanlöp 15 14 7 %
Passagerare 687 000 711 000 -3 %

* Roro står för roll on/roll off och är trailers och annat rullande gods som fraktas på fraktfärjor med tät linjetrafik inom Europa.
** Tjugofotscontainrar

För mer information, kontakta Stefan Strömberg, presskontakt Göteborgs Hamn AB, på 070-436 01 51 eller via stefan.stromberg@portgot.se

Göteborg Hamn är Nordens största hamn. Cirka 30 procent av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 60 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.