Nytt rekord och stabilare volymer i Göteborgs Hamn

Mängden gods som transporteras på järnväg till och från Göteborgs Hamn fortsätter att öka och under september slogs alla tidigare rekord. Övriga godsslag visar på lägre men något stabiliserade volymer jämfört med förra året.

Allt fler väljer att transportera sitt gods till och från Göteborgs Hamn på järnväg, något som ger stora miljövinster.

- Det godsslag som stått sig bäst och till och med ökat under lågkonjunkturen är järnvägstransporterna som fortsätter att slå rekord månad för månad. Under september hanterades 20 395 enheter vilket är den högsta siffran hittills, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

Göteborgs Hamn är ett starkt godsnav och då ungefär en fjärdedel av Sveriges utrikeshandel går via hamnen speglar godsflödet den svenska industrin, och tecken på konjunkturförändringar kan skönjas i ett tidigt stadium.

- Vi upplever det som att Göteborgs Hamn har stått sig bra i jämförelse med många konkurrerande hamnar. Vi ser ännu inte några större tendenser till uppgång, men vi ser något stabiliserade volymer och anar en svag ljusning av godstransporter, säger Magnus Kårestedt.

Siffrorna för årets tredje kvartal är mer positiva än de för första halvåret. Under perioden juli till september hanterades 4 procent färre containrar jämfört med samma kvartal 2008. Motsvarande siffra för första halvåret var minus 10 procent. Hittills i år har 606 500 containrar skeppats till och från Göteborgs Hamn, Nordens största hamn.

Också ro/ro-volymerna ser ut att ha stabiliserat sig. Det hanterades 20 procent färre enheter under årets tredje kvartal jämfört med samma kvartal förra året. För första halvåret var motsvarande siffra minus 26 procent.

Utrikeshandeln med bilar är det segment som drabbats hårdast av lågkonjunkturen, men även där har raset bromats upp. Från juli till september hanterades 38 412 bilar vilket är en 28 procentig minskning jämfört med samma period föregående år. Första halvåret var motsvarade siffra minus 58 procent.

För mer information, kontakta Eva Jonasson, pressansvarig Göteborgs Hamn, tel +46 31 731 22 45.