Storaffär i hamn: Konkurrensverket ger klartecken för APM Terminals

Storaffär i hamn: Konkurrensverket ger klartecken för APM Terminals

Sent igår eftermiddag kom beskedet från Konkurrensverket. APM Terminals förvärv av containerterminalen i Göteborgs hamn, Skandia Container Terminal, godkänns. Övertagandet kommer att ske i januari nästa år.

– Vi är mycket glada över att ärendet behandlats så snabbt. Det är positivt både för de 450 anställda i terminalen och för kunderna, säger Sven Hulterström, styrelseordförande Göteborgs Hamn AB.

Keld Pedersen har utsetts till ny vd i Skandia Container Terminal (SCT) och tillträder den 15 februari (efter sedvanlig mb-förhandling). Keld Pedersen är född i Danmark och är 45 år. Han har en lång erfarenhet av terminaldrift från olika delar av världen och har arbetat länge inom såväl AP Möller-Maersk som APM Terminals. Närmast kommer Keld från Port of Tanjung Pelepas i Malaysia där han arbetat som operativ chef.

Skandinaviens största
Det var den 11 oktober i år som APM Terminals tecknade avtal för att driva SCT –  Skandinaviens största containerterminal. Förra året hanterade terminalen cirka 800 000 containerenheter (TEU), vilket är 60 procent av den svenska marknaden.

Så här uttalade sig Sven Hulterström när avtalet undertecknades:

– Det här är en stor dag för Göteborg och för hela Sveriges näringsliv. Med APM Terminals internationella nätverk, expertis och investeringsvilja befäster Göteborgs Hamn sin roll som Sveriges internationella storhamn.

Ledande terminaloperatör
APM Terminals är en av topp-fyra terminaloperatörer i hamnar världen över och driver idag 60 containerterminaler i 33 länder. Bolaget ingår i den danska koncernen AP Möller-Maersk och är ett systerbolag till rederiet Maersk Line. Terminalverksamheten är dock helt skild från och oberoende av rederiet. APM Terminals har alla världens containerrederier som kunder. Huvudkontoret ligger i Haag, Holland.

APM Terminals kommer att rulla ut ett kraftfullt investeringsprogram på 800 miljoner kronor under de närmaste fem åren. Bland annat kommer den nya operatören att investera i tre nya så kallade super post panamax-kranar, världens största kranar för att lasta och lossa containerfartyg.

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, pressansvarig Göteborgs Hamn, tel +46 31 731 22 45.

Fakta Göteborgs Hamns nya struktur
Containerterminalen är den tredje och sista terminalen som överlåtits till extern operatör. Bilterminalen drivs sedan i april av logistikföretaget Logent AB. Roroterminalen, Älvsborg Ro/ro, ska drivas av DFDS och C.Ports via ett gemensamt bolag så snart affären blivit godkänd av EU:s konkurrenssmyndigheter. Ett beslut väntas i början av nästa år.

www.portgot.se

Göteborg Hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. En tredjedel av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 65 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa.  26 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för olja, bilar, ro-ro, containrar och passagerare.