Två stora rederier tar över terminal i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn AB har tecknat ett tjugofemårigt koncessionsavtal med bolagen DFDS och C.Ports som ska driva roro-terminalen* via ett gemensamt bolag. C.Ports är systerbolag till det belgiska rederiet Cobelfret.

Välkommen på presskonferens kl 12.00 i Göteborgs Hamn. Mer information längst ned i pressmeddelandet.

– Det känns väldigt positivt att två av hamnens största kunder går samman för att driva roro-terminalen, säger Sven Hulterström, styrelseordförande för Göteborgs Hamn AB. Det skapar möjligheter för de anställda. Bolagen är marknadsledande på roro-sidan och har resurser att utveckla verksamheten. Dessutom får Göteborgs Hamn en bra intäkt över lång tid och kan stärka sin roll som ledande transportnav.

Bakgrunden till affären är att hamnen i februari i år delades upp i ett kommunalt hamnbolag och tre separata terminalbolag. Kajer och infrastruktur är liksom tidigare i kommunal ägo och avtalet gäller själva driften av roro-terminalen. Därmed får hamnen samma upplägg som en majoritet av världens stora hamnar: en offentlig ägare och separata terminalbolag.

– Vi uppvaktades av flera stora internationella aktörer och till slut föll valet på DFDS och C.Ports, som är ett systerbolag till rederiet Cobelfret, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn. De delar våra visioner vad gäller hamnen och har en långsiktig strategi. Det var en förutsättning för att teckna koncessionsavtal.

Detta är första gången DFDS och C.Ports samarbetar om att äga och driva en roro-terminal. Roro-terminalen ska  drivas via ett nybildat bolag. Avtalet med Göteborgs Hamn är tjugofemårigt och börjar gälla i januari 2011.

– Göteborgs Hamn är en nyckelhamn för oss, säger koncernchef Niels Smedegaard, DFDS. Vi har mycket trafik i både Östersjön och Nordsjön och det är mycket viktigt för oss att vi är med och utvecklar och förbättrar vår service till svensk industri och våra många kunder i Sverige och i Europa. Därför är det strategiskt viktigt att stärka närvaron i Göteborg.

– Vi ser fram emot att utveckla och stärka roro-trafiken i Göteborg tillsammans med alla terminalens medarbetare, säger Christer Älveborn, vd Sverige, å C-Ports vägnar.

När koncessionsavtalet börjar gälla tar DFDS och C.Ports över terminalbolaget, de cirka 320 anställda och alla kundkontrakt. Roro-terminalen är det första av de tre terminalbolagen som får ny ägare. Även verksamheten i containerterminalen och bilterminalen kommer att överlåtas under nästa år.

* Roro betyder roll on/roll of. Godset, som ofta är packat i trailrar, dras eller körs på och av fartyg som trafikerar linjer inom Europa.  Roro-terminalen hanterar ungefär hälften av allt gods i Göteborgs Hamn och är, tillsammans med Stenaterminalen störst i landet på roro.

Presskonferens 21 oktober kl 12.00.
Mer information och kommentarer får du på en presskonferens där Sven Hulterström, styrelseordförande Göteborgs Hamn, Niels Smedegaard, koncernchef för DFDS och Christer Älveborg, Cobelfret/C.Ports, berättar mer om överlåtelsen och vad den innebär för Göteborgs Hamn.

När: Idag, 21 oktober, kl 12.00. Lunchsmörgås serveras.

Var: Göteborgs Hamn, Sydatlanten 10, lokal Bryggan.

För mer information kontakta:

DFDS: Gert Jakobsen, informationsansvarig, +45 3342 3297

C. Ports/Cobelfret:Christer Älveborn, vd, 0708-763546

Göteborgs Hamn: Magnus Kårestedt, vd, 070 5662513

Göteborgs Hamn: Cecilia Carlsson, kommunikationsansvarig, 031-731 22 45

Bakgrund
Hösten 2009 beslutade kommunfullmäktige i Göteborg att driften av hamnens terminaler ska tas över av externa operatörer. Roro-terminalen är först att teckna avtal med ny operatör. Det nya upplägget gör att det kommunala hamnbolaget helt kan fokusera på utveckling av hamnen,  infrastrukturen och marknadsföring medan terminalbolagen är experter på att driva terminaler så effektivt som möjligt.

Fakta Göteborgs Hamn
Göteborg Hamn är Nordens största hamn och har ett utmärkt geografiskt läge för att nå import- och exportföretag i hela Skandinavien och Östersjöregionen. Göteborg har blivit utsedd till Sveriges bästa logistikläge nio år i rad.

70 procent av Nordens industri och befolkning ligger inom 50 mil från hamnen. 25 procent av all svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 65 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa.

26 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn.  I Göteborgs hamn finns terminaler för olja, bilar, ro-ro, containrar och passagerare.

Fakta DFDS
DFDS driver norra Europas ledande sjöbaserade transportnätverk med en årlig omsättning på 10 miljarder danska kronor. Företaget har 6 000 anställda och har en fartygsflotta på cirka 63 roro-fartyg, passagerarfärjor och containerfartyg. DFDS driver också 11 hamnterminaler och har stor verksamhet inom logistik i hela Europa. DFDS grundades 1866 och är listad på NASDAQ-börsen i Köpenhamn. DFDS har sitt huvudkontor i Köpenhamn.

Fakta Cobelfret S.A.
Cobelfret S.A. är ett dotterbolag till Compagnie Luxembourgeoise d’Affrètement (CLdN). CLdN är en integrerad sjöfrakt- och hamnkoncern som också erbjuder landlogistiktjänster. Koncernen driver 8 terminaler i Storbritannien, Belgien och Nederländerna. Cobelfret har anlöpt Göteborg sedan 1999.