Välkommen på presskonferens: Vem tar över containerterminalen i Göteborgs Hamn?

I morgon blir det klart vem som tar över driften av containerterminalen i Nordens största hamn – Skandia Container Terminal.  Välkommen att träffa den nya operatören på en presskonferens i Göteborgs Hamn.

– Det har varit ett mycket stort intresse och en hård konkurrens för att få överta Skandia Container Terminal. I stort sett samtliga globala hamnoperatörer har lämnat bud, säger Sven Hulterström, styrelseordförande Göteborgs Hamn.

Bakgrunden till morgondagens händelse är att hamnen för snart två år sedan delades upp i ett kommunalt hamnbolag och tre separata terminalbolag. Kajer, mark och infrastruktur ägs av kommunen medan privata operatörer sköter driften. Därmed får hamnen samma upplägg som en majoritet av världens stora hamnar. Containerterminalen är den tredje och sista terminalen som överlåts till extern operatör.*

Driften av Skandia Container Terminal regleras i ett 25-årigt koncesstionsavtal med Göteborgs Hamn AB.

Hanterar stor del av svensk utrikeshandel
Skandia Container Terminal i Göteborgs Hamn är Nordens största containerterminal. Här passerar en stor del av Sveriges import och export och det finns ett brett utbud av fartygslinjer både inom och utanför Europa. Det är den enda terminalen i Sverige som har tillräcklig kapacitet för att ta emot världens största containerfartyg. Här finns också linjer som går direkt till andra världsdelar, till exempel Asien, Indien och USA. Skandia Container Terminal har cirka 450 anställda.

Läs mer om Skandia Container Terminal här.

Presskonferens den 11 oktober kl 13.00.
Den nya operatören presenteras på en presskonferens där Sven Hulterström, styrelseordförande Göteborgs Hamn, Lars-Åke Skager, vice ordförande Göteborgs Hamn, samt representanter från den nya operatören berättar mer om överlåtelsen och vad affären innebär för alla inblandade parter.

När: Imorgon, 11 oktober, kl 13.00.

Var: Göteborgs Hamn, Sydatlanten 10, lokal Bryggan.

Cirka 14.30 avgår en guidad båttur för journalister och fotografer.

Presskonferensen kommer också att direktsändas på www.portgot.se.

För mer information Cecilia Carlsson, kommunikationsansvarig Göteborgs Hamn, 031-731 22 45.

* Bilterminalen, Gothenburg Car Terminal, drivs sedan i april av logistikföretaget Logent AB. Roroterminalen, Älvsborg Ro/ro. ska drivas av DFDS och C. Ports via ett gemensamt bolag så snart affären blivit godkänd av EU:s konkurrensmyndigheter. Ett beslut väntas under hösten.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. En tredjedel av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa.  24 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för olja, bilar, ro-ro, containrar och passagerare.