Nytt släckmedel för litiumbränder väcker stort intresse

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2018 11:50 CET

Räddningstjänsten i Båstad har en litiumsläckare i sin bil på huvudstationen.

Räddningstjänsten, återvinningscentraler och bilhandlare investerar i släckutrustning för litiumbatteribränder

Nu finns litiumbrandsläckarna ute på marknaden och försäljningen har dragit igång. Intresset är stort och även kunskapen.

– Plötsligt har kunderna hört talas om detta och nyfikenheten på det nya släckmedlet är stor, säger Patrik Svensson på Bjäre Brandteknik.

Bjäre Brandteknik huserar i Båstad och informerar, utbildar och säljer brandsäkerhetsutrustning i första hand i södra Sverige. Sedan drygt fem år har företaget haft kontakt med GPBM Nordic, företaget bakom Housegard, kring brandsläckare och annan utrustning. Det var också via den kontakten Patrik först fick höra talas om litiumbrandsläckarna.

Nu finns släckarna ute på marknaden och Patrik och hans medarbetare har dragit igång försäljningen.

– Vi möter ett stort intresse när vi informerar om släckarna och släckmedlet. Många blir förvånade när vi visar filmer på incidenter, säger Patrik.

Redan har företaget sålt ett drygt tiotal släckare. Bland annat till Räddningstjänsten i Båstad som har en litiumsläckare i sin bil på huvudstationen och till en återvinningscentral i Halmstad, som hanterar en hel del litiumbatterier. Dessutom till en av de större bilhandlarna, Bildeve, i Helsingborg, som är en ny spännande målgrupp.

– Vi hanterar hybridbilar och andra elfordon och det har ju varit en del incidenter med bilar som börjat brinna på andra orter, säger Dennis Mårtensson, servicechef på Bildeve i Helsingborg.

Tidigare fanns ingen rekommendation om hur man skulle göra om det började brinna utan man fick vänta tills elden brunnit ut, eftersom den inte går att släcka.

– När det nu finns ett sätt att släcka och minimera skadorna, såg jag inga frågetecken utan beställde direkt, berättar Dennis.

I dag finns sex litiumbrandsläckare, en i verkstaden och en i respektive bilhall. På sikt räknar Dennis Mårtensson med att man kommer att köpa in fler litiumbrandsläckare i takt med att man hanterar fler elbilar och batterier.

– Vi arbetar med varumärken som satsar på elektrifierade fordon, exempelvis Volvo har redan flera hybridbilar och lanserar sin nya elbil 2019, Renault har rena elbilar på marknaden redan idag.

Patrik på Bjäre Brandteknik ser en stor potential på marknaden. Förutom bilbranschen pekar han även på återvinningscentraler som hanterar stora mängder litiumbatterier. Men han upplever fortfarande en viss tröghet i beslutsgången.

– Många går och väntar på att Räddningstjänsten ska var först med att investera i den här typen av utrustning. Men där tycks man gå och funderar på vem som ska fatta beslut.

För mer information:

Kontakta GPBM Nordic på info@gpbmnordic.se eller ring 031-799 16 00.

Läs mer om Housegards släckmedel AVD på housegard.com

Foto: Amanda Svensson

Housegard är GPBM Nordics varumärke inom produktområdet brandsäkerhet med produkter som bl.a. pulver-, skum-, litium- och kolsyresläckare, brandvarnare och brandfiltar. Housegards brandsäkerhetsprodukter säljs i Norden samt i Sydeuropa och kännetecknas av hög kvalitet och tillförlitlighet. Vårt mål är att etablera Housegard som det ledande varumärket inom brandsäkerhet och expandera marknaden genom att öka medvetandegraden om produkterna och dess kundnytta via annonsering, koncept, butikskommunikation, kunskap och information. Vi vill göra brandsäkerhet lättillgängligt och enkelt för alla hushåll och med det kraftigt bidra till minskat antal brandolyckor.

Kommentarer (0)

Kommentera