Greenfood storsatsar på hypermodern bananmognadsanläggning

Greenfood storsatsar på hypermodern bananmognadsanläggning

Jämnare mognad, bättre kvalitet och mindre svinn. Det är resultatet av Greenfoods hypermoderna bananmognadsanläggning som just nu byggs i Helsingborg. 12 bananrum som är nio meter höga ska mogna 33 000 lådor bananer i veckan - allt för att Greenfood bättre ska kunna förse människor med hälsosamma alternativ.

Sedan 1909 har Sverige importerat bananer. Den första lasten som anlände till Göteborgs hamn var svartfrusen och oätbar, men efter några försök lyckades importören få till rätt temperaturförhållanden och bananimporten drog igång. Idag är banan en av de mest populära och hälsosamma frukterna i världen – klimatsmart, god och fylld med energi och viktiga näringsämnen som kalium, magnesium, fiber, vitamin B6 och vitamin C.

Greenfoods bananer fraktas med båt över Atlanten och mognas färdigt i hermetiskt slutna rum där temperatur, luftflöde och syrehalt noggrant mäts. Den nya anläggningen kan kontrollera temperaturen ner till 0,1 grads noggrannhet, dessutom är den utrustad med reverserande fläktar som vänder luftflödet i rummen. Tekniken ger en jämnare mognad och en banan av högre kvalitet.

– När den står klar blir den Sveriges modernaste bananmognadsanläggning. Den kommer ligga i framkant inom energi- och miljöeffektivitet, och vara fullproppad med den senaste tekniken som sensorer som automatiskt övervakar och sköter bananmognadsprocessen. Resultatet är hållbart producerade bananer med högre kvalitet och längre hållbarhet i kedjan, säger Ted Stenshed, vd för affärsområdet Greenfood Fresh Produce.

Bananen är en storsäljare i dagligvaruhandeln och står för ungefär en procent av svenska livsmedelsbutikernas omsättning och tio procent av omsättningen i fruktavdelningen. Med Greenfoods nya anläggning i Helsingborg kommer koncernen stärka erbjudandet och erbjuda perfekt mognade bananer av absolut högsta kvalitet.

Vi fullkomligen älskar hälsosam mat. Att göra den godare. Enklare. Bättre. Och mer tillgänglig. Passionen har gjort oss på Greenfood till en av Nordens ledande livsmedelskoncerner inom hälsosam mat och vi har en historik som sträcker sig 50 år tillbaka i tiden. Verksamheten är bred och med våra tre affärsområden är vi med i hela livsmedelskedjan – från odling, förädling och leverans till ögonblicket då konsumenten sätter gaffeln i sin mun. Greenfoods affärsområden är uppdelade i; Picadeli, Food Solutions och Fresh Produce. Varumärken inom koncernen är till exempel: Picadeli, Green Deli, Daily Greens, SallaCarte, Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.