Nytt nummer av Miljöbilens värld ute!

Juli 2010

Nyhetsbrev från Gröna Bilister, Sveriges enda miljödrivna bilistorganisation. Redaktör och ansvarig utgivare: Mattias Goldmann. Läs mer på www.gronabilister.se.

Ur innehållet denna gång

- Minibussars CO2-utsläpp kan minska 16 %

- IEA: Skippa fossilbränslesubventioner

- Tyskland: Biobränslen stagnerar

- Energimyndighetens biogasstrategi

- En mängd elbilsnyheter

Som medlem i Gröna Bilister får du en rad miljöbilsrelaterade rabatter, bl.a. på miljöhyrbilar, grön taxi och bilförsäkringar. Medlems­avgiften är snabbt intjänad och fler rabatter tillkommer. Anmäl dig nu. Som företagssponsor får du tillgång till konsultationer med Gröna Bilisters experter. Erbjudandet gäller endast företag med tydlig miljöprofil – kontakta kansliet för närmare upplysningar. Anmäl ditt intresse nu!

Gröna Bilister på Almedalsveckan

Gröna Bilister hälsar välkomna på Briggen Tre Kronor onsdag 7 juli kl 17-21, då man bl.a. presenterar granskningen av riksdagspartiernas miljöbilspolitik, boken Bromsklossarna - Miljöbilens Motkrafter och rapporten Bästa Bränslebolag. Fritt inträde! Därutöver deltar Gröna Bilister i flera andra evenemang – se Gröna Bilisters kalendarium!

Kommunranking 2010: Stockholm bäst

Stockholm, Göteborg och Trollhättan är bäst i Sverige för en grönare bilism, med fokus på den kommunala bilparken, upphandlingsregler för fordon och transporter, arbetet för att källsortera bort onödiga kommunala bilresor, miljöbilsförmåner till allmänheten, samt tillgång till och produktion av förnybara bränslen. Lilla Edets kommunala bilpark har lägst klimatpåverkan i landet, kommunen kräver elbilar, biogasbilar eller bättre när den införskaffar nya bilar och bränsleåtgången har minskat två år i rad. Miljöbilsandelen i kommunernas fordonsflottor är 54 %, 79 % kräver miljöbilar då nya bilar anskaffas. 24 % ställer miljöbilskrav då de upphandlar färdtjänst, skolskjuts och andra transporter. Läs mer här.

Juni 2010: 39,2 % miljöbilar

I juni registrerades 11 082 miljöbilar, motsvarande 39,2 % mot 46,0 % i juni 2009. Hittills i år är miljöbilsandelen 37,0 % mot 39,9 % samma period i fjol. Mest registrerade i juni var Kia Cee'd Eco (diesel), Volvo V50D (diesel), VW Passat Ecofuel (biogas), Volvo V70 Flexifuel (E85) och Renault Megane Flexfuel (E85). Av miljöbilarna i juni var 45,4 % diesel, 31,2 % etanol, 15,4 % bensin, 1,8 % hybrid och 6,2 % gas, allt enligt BilSweden. Läs mer här.

Miljöbilstoppen: Gotland behåller förstaplatsen

Gotland har fortsatt högst miljöbilsandel av nybilsregistreringarna på länsnivå, med 42,1% jan-maj 2010, följt av Västra Götaland med 41,8%, Blekinge 39,5%, Östergötland 39,0% och Stockholms län 37,0%, allt enligt BilSweden. Läs mer här.

Energimyndighetens biogasstrategi

Energimyndigheten har nu presenterat sitt förslag till biogasstrategi, som får kritik från bl.a. branschorganisationer och Gröna Bilister då myndigheten bedömer potentialen som betydligt mindre än vad tidigare angetts.

IVL: Så ökas biogasandelen

IVL har på uppdrag av Vägverket analyserat marknadsförutsättningarna för biogasfordon och biogas som drivmedel. Läs mer här.

Nationell plan för transportsystemet 2010-2021

Trafikverket har överlämnat sin delrapport med investeringsobjekten för transportsystemet 2010-2021. Flera av förslagen saknar helt alternativa förslag, i strid med gällande lagstiftning. Läs mer här.

Miljöstyrningsrådet: Krav på drivmedel

MSR har nu publicerat sina förslag på miljö-, sociala och etiska hållbarhetskrav vid inköp av drivmedel. Kraven uppfyller LOU och leverantörer ska kunna verifiera kraven. Gröna Bilister, SveBio och andra kritiserar MSR för att endast ställa klimatkrav på förnybara drivmedel och rekommenderar inte att kraven används förrän detta införts för fossila drivmedel, vilket MSR anger ska ske 2011 eller senare. Läs mer här.

Fordonsgasökning i april

I april såldes drygt 6,5 milj. Nm3 fordonsgas, upp 24 % mot april 2009, enligt SCB. Läs mer här.

April: Ökad försäljning av E85

I april såldes 17 900 m3 E85, upp 5 900 m3 eller 49 % mot samma månad 2009, medan bensin minskade 11 %, enligt SPI. Toppnoteringen hittills är 28 000 m3 i september 2008. Läs mer här.

Konsumentverket listar CO2-bästa bilar

Konsumentverket har presenterat sin Nybilsguide 2010, som listar de minst klimatpåverkande nya bilarna på svenska marknaden, med särskilda listor för miljöbilar. Läs mer här.

Fortum och Stockholms stad: Elbilsstad 2030

Fortum och Stockholms stad arbetar gemensamt för en bred introduktion av elbilar i Stockholm, bl.a. med lättillgängliga laddstolpar, bättre regelverk och samupphandling. Läs mer här.

EU granskar konsumentinfo om bilar

Biltillverkarnas brott mot EU-krav på info om CO2-utsläpp och bränsleförbrukning minskar, men informationen bör harmoniseras. Det anger EU-parlamentets nya studie som också förslår obligatorisk miljöutbildning för bilförsäljare. Läs mer här.

EU-kommissionen: Stora bilsubventioner ifrågasätts

EU har sammanställt hur stora subventioner medlemsländerna ger till privatbilism, totalt ca 0,5 % av BNP, vilket ökar CO2-utsläpp med 21-43 megaton/år. Förmånsbilar har störst subventioner, vilket föreslås avskaffas. Läs mer här.

EU-kommissionen stöttar bränsleceller

EU-kommissionen anslår €89,1 milj. för projekt inom bränsleceller och vätgas för transporter och mackar, lagring och distribution, produktion och fasta anläggningar. Läs mer här.

EU-parlamentet för hastighetsbegränsning för vans

EU-parlamentet väntas kräva max 120 km/h toppfart för vans/minibussar, som ett led i att minska CO2-utsläppen. Utsläppstaket väntas bli 150g/km 2020 eller 135g/km 2022, och utsläpp över gränsvärdet bestraffas med €95 per bil och gram, som för personbilar. Frågan röstas om i september. Läs mer här.

EU-kommissionen lanserar biobränslecertifiering

EU-kommissionen tar fram en kvalitetscertifiering för biodiesel och etanol och begränsar bränsle från känsliga landområden. Innan årsskiftet ska bränslebolagen kunna certifiera sina produkter. Indirekt markanvändning kan ingå. Certifikatet ska gälla i fem år, med årlig uppföljning. EU kräver 10 % biobränsle till 2020, vilket enligt EU kräver 2-5 milj. ha mark, mindre än vad som finns i träda inom EU. Läs mer här.

EU ökar efterfrågan på Afrikas biobränslen

För att snabbt få igång Afrikas biobränslemarknad måste efterfrågan från EU öka, anger African Development Bank, men därefter ökar den lokala marknaden. Enligt Sun Biofuels behöver EU importera över 20 mdr liter biobränsle per år, med Mocambique och Tanzania som de viktigaste afrikanska tillverkarländerna. Läs mer här.

EU: Elbilar ska vara säkra

EU-kommissionen föreslår en gemensam standard för att säkerställa att elbilar är säkra och att konsumenten är skyddad från elbilens ca 500 V, baserad på UNECE:s regelverk. Harmoniserade säkerhetskrav kan också minska introduktionskostnaden och underlätta försäljningen av elbilar i andra delar av världen. Förslaget skickas nu till medlemsstaterna. Läs mer här.

Holland: Stöd till biobränslemackar

Holländska regeringen och lokala myndigheter anslår € 3,6 milj. i stöd för 3 E85-, 53 biogas- och 4 B30-biodieselmackar. Läs mer här.

Storbritannien: Biobränslen klarar krav

Merparten av importerat biobränsle mellan april 2009 och mars uppfyllde Renewable Transport Fuel Obligations krav på uppgifter om gröda och ursprung, ca 30 % uppfyllde den frivilliga klimatdeklarationen. 69 % av etanolen var brasiliansk sockerrör, 28 % av biodieseln från Argentina, 10 % biobränslen tillverkades lokalt. Läs mer här.

Storbritannien: Elbilskrediter blir kvar

Nissan får GBP 20 milj. för att producera elbilar i Storbritannien från 2013. Ett stöd på £5000 per elbil och laddhybrid införs troligen också, efter att det först verkade som om regeringen skulle stryka detta löfte från Labour. Läs mer här.

London: Bränslecellsdrivna taxibilar

Från 2012 ska 20 bränslecellsdrivna taxibilar trafikera London. De första har redan kommit och ser ut precis som vanliga London-taxi. 6 vätgasmackar byggs. Alla Londons 20 000 taxibilar ska vara fossilfria 2020. Läs mer här.

Tyskland: Biobränslen stagnerar

Biobränsleanvändningen i Tyskland bedöms stagnera kring 5-6% kommande år pga. bristande statliga incitament, enligt branschorganet BEE. Läs mer här.

Irland kräver låginblandning

Från 1 juli i år måste all diesel och bensin på Irland ha minst 4,2 % biobränsle, vilket ökar efterfrågan med ca 120 milj. l/år från 2011 och 550 milj. l/år från 2020, då andelen höjts. Läs mer här.

USA: Stöd till pyrolys-biobränsle

USA:s energidepartement satsar USD 11 milj. på tre års delfinansiering av demoprojekt för tillverkning av flytande drivmedel från biomassa via pyrolys. Bränslet ska kunna blandas i fossil bensin och diesel till 30 %. 3-4 projekt väntas få stöd. Läs mer här.

USA: Presidentens pris till biodiesel

LS9 vann 2010 Presidential Green Chemistry Challenge Award för sin “Renewable Petroleum”-teknik. Med hjälp av bakterier produceras förnybara kolväten och kemikalier som kan ge biodiesel med 85 % lägre CO2 än fossil diesel, dessutom fri från bensen. Läs mer här.

USA: Biobränsleplan lanserad

USA:s jordbruksminister Vilsack har tagit fram en plan för hur biobränsleproduktionen kan öka till ca 140 mdr liter 2022. Häri ingår ökad etanolproduktion från gräs och jordbruksavfall. Läs mer här.

USA: Stärkta incitament för E85

2016 ska nya bilar i USA ha 30 % lägre utsläpp än 2010. Tillverkarna får räkna ner E85-bilars utsläpp med 65 % jämfört med motsvarande bensinbil, vilket ökar intresset för flexifuel-bilar. Från 2015 måste tillverkarna visa att bilarna faktiskt tankas med E85 för att få krediterna. Läs mer här.

Kalifornien: Stöd till E85 och el

Drygt USD 21 milj. satsas på att öka tillgången på E85 i Kalifornien, med stöd från California Energy Commission för 75 nya mackar medan Kaliforniens Department of General Services, med landets största leasingflotta, kraftigt ökar sin andel etanolfordon. Bensinanvändningen ska minska med minst 100 milj. l/år och CO2-utsläppen med 170 000 ton/år, medan 450 jobb skapas. USD 12 milj. ges i delfinansiering av laddstationer för elbilar. Läs mer här.

Kanada: Biobränsle ger jobb

Canadian Renewable Fuels Association har granskat 28 biobränslefabriker i Kanada och anger att de skapat USD 3 mdr i ekonomisk aktivitet och drygt 14 000 nya arbetstillfällen. Läs mer här.

Kanada satsar på algdiesel

Kanadas National Research Council Institute for Marine Biosciences planerar att bygga en 50 000 liters pilotanläggning för alg-biodiesel i Alberta, med statliga anslag på 38 milj. kr. Carbon2Algae är med för att utveckla fotobioreaktorer som ska fånga upp koldioxid från kolkraftverk för att odla lokala algarter. Kommersiell produktion kan vara möjlig om 5-10 år. Läs mer här.

Brasilien satsar på biobränslen i Afrika

Brasilien ökar sin medverkan i afrikanska biobränsleprojekt, med ökat fokus på policyfrågor, finansiellt och tekniskt stöd, med USD 2,8 mdr från Petrobras 2009-13. Läs mer här.

Peru: Nya gasbilsincitament

Peru planerar att sänka importavgifter och moms för gasbilar under fem år. Läs mer här.

Kina inför miljöbilspremie

Kina avsätter 460 mdr kr i miljöbilspremie för totalt 4 milj. nya bilar med låga utsläpp t.o.m. 2012, bl.a. med stöd till hybridbilar. Särskilda stöd införs i Shanghai och fyra andra städer, på max drygt 60 000 kr för laddhybrider och elbilar. Läs mer här.

Kina: Effektivare bilar-projekt

BYD, Changan-Ford-Mazda, Beijing Hyundai och 13 andra bilföretag är med i en kinesisk fordonseffektiviseringsstudie med målet att minska Kinas bränsleimport. 71 snåla bilmodeller får en skatterabatt på SEK 3 000 per bil. Läs mer här.

Thailand: Mer E85 och E20

Thailändska bensinbolaget PTT utökar tillgången på E85 till 15 mackar och planerar att erbjuda E20 på alla sina mackar, mot 1651 idag. E20 ökade 80 % till 4,6 milj. l/månad i april, medan E85 ökade 800 % jämfört med samma månad 2009. Läs mer här.

Australien: Kritik mot biodiesel från USA

Australiens tull granskar om USA dumpar biodiesel på marknaden, med subvention både i produktions- och konsumtionsled. EU har sedan tidigare kritiserat USA för att dumpa biodiesel på Europamarknaden. Läs mer här.

Elbilens klimatnytta beror på elen

I Storbritannien är elbilens klimatnytta begränsad, så länge elen mest kommer från kol, anger The Royal Academy of Engineering. Deras rapport anger också batteriers densitet, pris och livslängd, laddning för hushåll med gatuparkering och kapacitetsutbyggnad av elnätet som tre hinder. Läs mer här.

Elbil kan ge grundämnesbrist

Elbilar och laddhybrider bedöms inom några år ge brist på vissa jordartsmetaller, särskilt neodym. Kina har nästan monopol på utvinningen av sällsynta jordartsmetaller och har infört exportförbud för vissa metaller och exportkvoter för andra. Också litium kan bli en bristvara. Läs mer här.

Europeiska tillverkare eniga om elbilsnorm

ACEA, som representerar europeiska biltillverkare, står bakom förslag på gemensamma EU-standarder för elbilars laddning, med målet att få en global standard. 2017 ska alla bilar ha samma laddsystem. Förslag för snabbladdning kommer snart. Läs mer här.

Standard för laddhybriders förbrukning

En ny standard för hur laddhybriders förbrukning ska anges har tagits fram av SAE, som också tagit fram en standard för kommunikation mellan laddhybrider och elnätet. Läs mer här.

2015: 5 milj. laddstationer

2015 finns 4,7 milj. laddstationer för elbilar globalt, enligt Pike Research., med försäljning av 3,1 milj. elbilar och laddhybrider. GE, Panasonic, Samsung och Siemens utvecklar alla laddutrustning. Läs mer här.

Bränslecellsbilar: Försäljning tar fart 2020

2020 säljs 669 597 bränslecellsbilar, med USA, Kina och Tyskland som de största marknaderna. Hur försäljningen utvecklas beror på tillgången på vätgasmackar och förbättringstakten för bränslecellerna, enligt en rapport från Pike Research. Läs mer här.

Biodiesel av jatropha minska föroreningar mest

Att blanda biodiesel från jatropha med Fischer-Tropsch synthetisk diesel (FT) minskar koloxid, kolväten, rök och partiklar jämfört med ren FT, enligt norska NTNU. Ju högre andel jatropha, desto lägre förbrukning. Läs mer här.

Finsk biobränslesatsning utvidgas

Finska UPM ska producera ca 22 milj. l/år av biodiesel och biobensin från fetter, oljor och restträ, nästan tio gånger mer än tidigare annonserat. Längre fram ska 220 milj. l/år nås. Läs mer här.

Patent för glycerinbaserat biobränsle

New Generation Biofuels söker patent på ett glycerinbaserat biobränsle. Glycerin är idag en biprodukt vid tillverkning av biodiesel, med ett förväntat överskott framöver. Läs mer här.

Shell: GTL-taxi-försök

Våren 2011 inviger Shell världens största GTL-tillverkning, och avser starta GTL-tester med bussar och taxi i större europeiska städer. GTL från naturgas minskar NOx, HC och CO2 jämfört med diesel. Shell ser GTL-optimerade fordon som bästa lösningen, med annan bränsleinsprutning och kompression. Läs mer här.

Gröna Bilister och IT&telekomföretagen: Minska onödigt bilåkande

I en gemensam debattartikel presenterar organisationerna hur ny teknik kan minska bilbehovet. Läs mer här.

Slakteriolja för bilar

Svenska Green Earth Technology har tagit fram en SM-certifierad motorolja 5W-30 baserad på slaktavfall, med ca 100 l olja per kadaver. Oljan är helt biologiskt nedbrytbar på ca 9 dagar. Läs mer här.

Elbilar: Lägre värdeminskning med leasingbatterier

Ett år gamla elbilar har samma värdeminskning som andra bilar, därefter sjunker priset snabbt utifrån batteriets begränsade livslängd och höga kostnad, enligt Glass’s Guide som anger att elbilars värde är högt till 2012 då tillgången kommer ikapp efterfrågan. Andrahandsvärdet förbättras dramatiskt om batterierna byts ut eller leasas separat. Läs mer här.

Infraröd biobränslekoll

Med Wilks portabla infraröda ljus kan bränslens sammansättning analyseras på under en minut, med info bl.a. om andel FAME i diesel eller etanol i bensin. Läs mer här.

Göteborg Energi först med el-Volvo

Göteborg Energi blir första användaren av Volvo el-C30, som levereras i höst, inom ramen för ett samarbete kring elfordon och laddstruktur. Bilen går 15 mil per laddning, har litiumbatteri, laddas fullt på 8 timmar och toppar 130 km/h. Volvo elbilsprojekt omfattar i nuläget ca 250 bilar. Volvo bedömer att 5-10 % av bilarna i Sverige är eldrivna 2020, med 3-10 % marknadsandel i EU. Läs mer här.

Volkswagen Sverige oroade över gasbilsvillkor

Tjänstebilar kontrakteras på tre år och enas politikerna inte snart om en fortsatt stimulans av gasbilarna efter 2011 riskerar marknaden att avstanna, anger VW som efterlyser investeringar i reningsverk och lantbrukssektorn, bilindustrin, distributionsled och marknadsföring. Läs mer här.

BMW planerar superlätt el-citybil

BMW serietillverkar en mycket lätt liten elbil, Mega City Vehicle, från 2013, med kaross av kolfiber, vilket håller nere vikten till 950 kg och därmed ger bättre räckvidd och minskat batteribehov. BMW startar egen kolfibertillverkning för att få ner priset, och avser sälja till andra. Det blir första gången någon biltillverkare producerar kolfiberkomponenter i större skala. Bilen visas som koncept hösten 2011 och säljs från 2013, med en mindre version 2015 och en större 2017. Läs mer här.

Mercedes installerar laddstationer

Mercedes har installerat 20 laddstolpar i Storbritannien inför publika tester av Smart electric drive i höst. Fler kommer. Läs mer här.

Smart: Brittiska användare nöjda

72 % av de som ingått i ett brittiskt test av eldrivna Smart anger att de kan tänka sig en elbil för dagligt bruk, mot 47 % före testet. 58 % av medverkande företags fordonsansvariga är mer positiva till elbilar än före testet. 93 % av resorna startade med över 50 % laddning, och en snittresa var 25 % av bilens kapacitet, enligt Cenex sammanställning. Bilens snittutsläpp baserade på brittisk elmix var 81,4 g CO2/km. Läs mer här.

Eldriven Smart leasas i USA från hösten

Eldrivna Smart fortwo tillverkas i 1500 ex, med elmotor från Tesla. 250 el-Smart leasas till kunder i USA och Kanada från oktober. Nästa generation kommer 2012 och ska säljas i 40 länder. Läs mer här.

Ford: Fler gasbilar

Ford introducerar gasversioner av sina större pick-ups i USA, liksom för Transit Connect, bl.a. i taxiversion. Läs mer här.

Murray: Effektiv elbil

Gordon Murray Design T.27 får en 25kW elmotor, litiumbatterier, toppfart 105 km/h, räckvidd ca 150 km. I Storbritannien anges CO2-utsläppen till 48 g/km. Ur livscykelperspektiv är CO2-utsläppen 42 % lägre än snittbilen. Läs mer här.

Peugeot Citroën: Start-stopp för alla dieslar

PSAs e-HDi stop-start-system för dieselmotorer minskar CO2-utsläpp med 15 % jämfört med motsvarande diesel och kommer på flertalet dieselmodeller från Peugeot och Citroën från i höst, med målet att ha sålt en miljon till 2013. I höst kommer PSA med två elbilar och två dieselhybrider 2011. Läs mer här.

Renault: Hög miljöprofil i Marocko

Renaults nya fabrik i Marocko har 35 % lägre energiåtgång än andra motsvarande fabriker, och använder biobränsle i produktionen, bl.a. olivkärnor från lokala olivlundar. Läs mer här.

GM hjälper Kina minska fossilberoende

GM och kinesiska regeringen öppnar forskningscenter i Shanghai med fokus på att ersätta fossila drivmedel, med fokus på hybrider, elbilar och biobränslen. Enligt GM kan 50 % av bilförsäljningen i Kina 2015 vara miljöbilar. Läs mer här.

Chevrolet Volt: Laddstation ingår

De 4400 första köparna av GM:s laddhybrid får en laddstation för hemmet, inkl installation, med statlig delfinansiering. Totalt ska 15 000 hemmaladdare installeras. Läs mer här.

Tesla säljer utsläppsrätter och börslanseras

Tesla säljer utsläppsrätter från försäljningen av elbilar till andra tillverkare på USA-marknaden, främst Honda. 2009 gav det Tesla USD 8,2 milj., enligt Bloomberg. Bl.a. Kalifornien, New York och Vermont kräver en viss del elbilar, vilket tillverkarna kan uppnå själva eller köpa från andra med en högre andel än vd som krävs. Honda, Toyota, GM, Ford och Nissan måste totalt sälja över 60 000 laddhybrider och elbilar enbart i Kalifornien över tre år. I slutet av juni börsintroducerades Tesla, med 40 % ökat värde på en dag. Läs mer här.

Nissan: Elbil med ljudsystem

Nissan Vehicle Sound for Pedestrians testas på Fuga Hybrid och kommer på elbilen Leaf. Över 30 km/h är bilen tyst. Läs mer här.

Toyota: 500 000 Prius på ett år

Ett år efter lanseringen av tredje generationens Prius har drygt en halv miljon bilar sålts världen över. Totalt har 2,5 miljoner Prius sålts sen 1997. 60 % Prius säljs i Japan, följt av USA. 10 % säljs i Europa. Läs mer här.

Toyota: Plug-in Prius testas i Storbritannien

20 Prius i laddhybridversion testas i Storbritannien i ett treårigt leasingprogram tillsammans med EDF Energy. Bilen går upp till 20 km på en laddning., max 100 km/h i elläge, med snittutsläpp på 59 g CO2/km. Globalt testas 600 Prius Plug-in varav 200 i Europa. Läs mer här.

Toyota: Kampanj för sparsam körning

Toyota lanserar iPhone-app:en "A glass of water" för att stimulera mjuk, sparsam körning. På nollutsläpp.se ges info om hur man kör snålt. Totalt kan CO2-utsläppen minska 2 milj. ton/år om alla kör snålt. Läs mer här.

Toyota och Tesla utvecklar elbil

Enligt Nikkei visar Toyota och Tesla en gemensam elbilsprototyp redan i år, baserad på en befintlig Toyota-model, med Teslas litiumteknik. Läs mer här.

Kinesiska BYD satsar på Europa för elbilar

BYD öppnar europeiskt högkvarter i Tyskland och lanserar elbilen e6 i Europa 2011 och senare F3DM plug-in hybriden. VW och Daimler har redan separata avtal med BYD för att utveckla elbilar och elmotorer. Läs mer här.

Statoil och AGA utökar fordonsgassamarbete

Statoil ska sälja fordonsgas på fler anläggningar med AGA som leverantör, med fokus på Stockholmsområdet. Läs mer här.

IEA: Skippa fossilbränslesubventioner

2008 steg subventionerna för fossila drivmedel till USD 557 mdr, mot USD 342 mdr året innan. En utfasning skulle stimulera minskad energianvändning och kan minska CO2-utsläppen med 10 %. Läs mer här.

Bred svensk etanoldebatt sammanfattad

Baff och Sekab samlade 9/6 branschen till en bred diskussion om etanolen av idag och imorgon. Alla presentationer finns här. Läs mer här.

Snabbladdning kortar batterilivslängd

Brittiska Engineering & Technology anger att snabbladdning förkortar elbilsbatteriers livslängd till 2-3 år. Läs mer här.

SPI: Fordonsbränsle 2009

SPI har kartlagt bränslebranschen 2009. Läs mer här.

Webbverktyg för bränslestandarder

BioGrace.net har lanserat ett Excelverktyg som underlättar att ta fram CO2-värden i linje med EU:s direktiv och standardvärden för olika biobränslen. Läs mer här.

Minibussars CO2-utsläpp kan minska 16 %

Om motorstorleken minskas till 1997 års nivå kan minibussars CO2-utsläpp minskas med 16 %, enligt CE Delft and TNO. Det är mer än EU-kommissionens mål på 14 %. Samtidigt minskar ägandekostnaderna upp till 12 %. Läs mer här.

Luftkonditionering klimatvärre än tidigare trott

CO2-utsläppen från bilars luftkonditionering kan vara 6 gånger högre än tidigare trott, enligt schweiziska Empa. Det beror bl.a. på att luftkonditioneringen inte stängs av även om rätt temperatur uppnåtts. 2/3 av utsläppen sker vid temperaturer då ventilation räcker. Läs mer här.

Bosch: Eco-reseplanerare

Bosch reseplanerare ECO2 tar hänsyn till körstil, bilens vikt, aerodynamik, motorstorlek och transmission, vilket i snitt minskar bränsleförbrukningen 9 %. ECO2 ska integreras i ett antal bilars navigationssystem. Läs mer här.

CO2 blir diesel

Industrier, myndigheter och forskningscentra i USA ska utveckla teknik för att med koncentrerad solenergi konvertera CO2 till diesel. CO2 bryts ner till CO och kombineras med metan med Fischer-Tropsch teknik för att ge GTL. Läs mer här.

Sixt erbjuder klimatkompenserade hyrbilar

Tricorona har fått uppdraget att ta fram ett frivilligt klimatkompensationspaket till Sixts hyrbilskunder. Sixt hamnade långt efter täten i Gröna Bilisters hyrbilsranking i våras. Läs mer här.

GB och IT&telekomföretagen: Minska onödigt bilåkande

I en gemensam debattartikel presenterar organisationerna hur ny teknik kan minska bilbehovet. Läs den här.

Utmaning 2020 kommer

Gröna Bilister har fått ekonomiskt bidrag från Trafikverket för att ta fram Utmaning 2020, om hur kommuner kan arbeta för mer hållbar bilism. Utmaning 2010 finns nu som pdf på Gröna Bilisters webbplats. Du hittar den här. Läs mer här.

Gröna Bilister behöver bli fler

Stöd föreningens arbete genom att bli medlem. Medlemsavgift: 280 kr, 195 kr om du är medlem i Naturskyddsföreningen, WWF:s vänner eller Elbil Sverige. Anmäl dig här.

Trevlig sommar!

Gröna Bilister