Lidköpings anläggning för flytande gas invigs: Gröna Bilister föreslår Supermiljölastbilspremie

Idag fredag 19 oktober invigs Lidköping Biogas, Sveriges första anläggning för flytande biogas. Flytande biogas är så kompakt att den kan användas även i tunga fordon. Nu behövs en Supermiljölastbilspremie, anger Gröna Bilister.

Göteborg Energi, Lidköpings kommun och Swedish Biogas International står gemensamt bakom anläggningen för flytande biogas, som är en av de första i världen och mycket viktig för Sveriges framtid som biogasland.

- Sverige är absolut världsledande inom biogas och vårt biogaskunnande är en exportframgång. Det förstärks genom satsningar som Lidköpings Biogas, men för att det ska få fullt genomslag behövs många fler tunga fordon som tankar flytande gas, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz.

Biogas är det bästa fordonsbränslet på marknaden, med cirka 85 procent lägre klimatpåverkan än bensin, enligt Energimyndigheten, Naturvårdsverket och Trafikverket. Dessutom minskar utsläppen av partiklar till nära noll och kväveoxiderna minskar med två tredjedelar. Därför är Gröna Bilister starkt positiva till en utökad tillgång på biogas, men utan långsiktiga styrmedel för både lätt och tung trafik ökar inte efterfrågan i motsvarande grad.

- Stödmiljonerna från regeringen i 2013 års budget är kortsiktig plåsterpolitik som inte ger en bestående gasboom. Det behövs besked om att gasbilarna långsiktigt har lägre förmånsvärde och att biogasen förblir klart billigare att tanka än bensinen. Dessutom behövs stimulans för gasdrivna bussar och lastbilar – en Supermiljölastbilspremie, säger Jakob Lagercrantz.

För ytterligare information: Kontakta Jakob Lagercrantz, 0708-173 808 eller Gröna Bilisters kansli på 018-320 220. Gröna Bilisters granskning av landets kommuner ur miljöbilsperspektiv finns på www.gronabilister.se.