Miljöbästa Bilar 2013 utses på fredag: Här är nomineringarna!

På fredag utses Miljöbästa Bil av Gröna Bilisters fyra jurygrupper. Endast bilar som uppfyller kommande miljöbilsdefinition, har högsta säkerhetsbetyg och kan levereras till kund senast vid årsskiftet får delta – ändå står total 43 bilar på startlinjen!

– Många vill ha vägledning bland de bilar som klarar nya miljöbilsdefinitionen. Efter att vi kompletterat med högsta säkerhetskrav, vilket regeringen borde haft med, finns drygt trettio bilmodeller att välja på. På fredag ska de fyra jurygrupperna bestämma vilken som är Miljöbästa Bil, säger Jakob Lagercrantz, Gröna Bilisters ordförande.

De fyra jurygrupperna är barnfamiljer, 65-plussare, miljöchefer och motorjournalister. Därmed blir det fyra klassvinnare samt en totalvinnare. Alla jurygrupperna får testa bilarna i Göteborg under torsdagen, både på City Arena-banan och i vanlig trafik.

– En barnfamilj har andra krav än en pensionär, men oftast är grupperna förvånansvärt eniga om vilken bil som är Miljöbäst, säger Jakob.

Gröna Bilisters ranking är internationellt sett ledande, andra gröna rankingar görs vid ett skrivbord utifrån fordonsdata, medan Årets Bil-utmärkelsen inte låter brukarna själva komma till tals. Genom att utse Miljöbästa Bilar 2013 redan under hösten 2012 kan importörer, bilhandlare, uppköpare och enskilda konsumenter använda sig av utmärkelsen under ett helt år, vilket ytterligare stärker utmärkelsens betydelse.

– Utmärkelsen lever hela året, många privatpersoner, företag och kommuner väljer nomineringslistan som en inköpsguide för miljösmarta bilar, konstaterar Jakob Lagercrantz.

Nytt för i år är att Gröna Bilister också anger varje bils högsta och lägsta faktiska utsläpp, beroende på var bilen tankas, utöver bilens certifierade utsläppsvärde och verkliga normalvärde.

Gasdrivna Volkswagen Passat Ecofuel är regerande mästare, men utmanas av ett helt koppel elbilar, laddhybrider, gas- och etanolbilar och diesel- och bensinbilar som är så snåla att de kvalar in.

Nominerade Miljöbästa Bil - hela listan
Diesel: Citroën C4, Ford Focus, Hyundai i20, Peugeot 208, Peugeot 308, Peugeot 508, Renault Megane, Volvo V40

Etanol: Audi A4 (sedan och kombi, även 4WD), Ford C-Max, Ford Focus, Renault Clio, VW Golf, VW Passat, Volvo S60/V60, S80 och V70

Gas: Fiat Punto, Mercedes E200, Opel Zafira, Subaru Legacy/Outback, VW Passat, VW Touran, VW Up, Volvo V70

Hybrid: Citroën DS5, Lexus CT 200h, Peugeot 3008 2.0 4WD och 508 RXH, Toyota Auris 1.8, Prius 1.8, Prius Plus och Yaris Hybrid

Laddhybrid: Chevrolet Volt, Opel Ampera, Toyota Prius Plug-in, Volvo V60 Plug-in

El: eCar 500 EV, Nissan Leaf, Volvo C30

Kriterier för Miljöbästa Bilar 2013
• Uppfyller miljöfordonsdefinitionen 2013, såsom regeringen föreslår den
• Högsta betyg (fem stjärnor) i Euro NCAP, eller 5+2 enligt gamla systemet
• Kan levereras till kund senast 1 januari 2013

Jurygrupperna testar bilarna på Göteborg City Arena-banan torsdag 27 september klockan 12-15. Tillställningen är öppen för allmänheten.

För ytterligare information om bilarna, se här.

För ytterligare information: Kontakta Jakob Lagercrantz, 0708-173 808 eller Mattias Goldmann, 070-309 00 45.