Mycorena ingår i nytt samarbete med ett lovande danskt startup-företag - Tempty Foods

Det svenska Foodtech-bolaget Mycorena som utvecklar svamp-baserat protein meddelade i augusti att bolaget ingår ett nytt samarbete med det danska startup-företaget Tempty Foods. Detta är ytterligare ett steg i riktningen att föra branschen framåt och främja utvecklingen av en ny generation varumärken som innehåller produkten mykoprotein.

Mycorenas ambition är att bidra till ett hållbart proteinskifte genom att erbjuda sin produkt mykoproteinet Promyc® som ingrediens till andra företag. På så sätt kan Mycorena bidra till att få ut ett bredare utbud av hälsosamma, välsmakande och hållbara produkter till marknaden än genom att själva utveckla slutprodukterna. Detta är en av flera anledningar till att Mycorena bestämde sig för att samarbeta med Tempty Foods, ett företag med en unik produkt som inte strävar efter att efterlikna kött.

• "Det är viktigt för startups att hitta partners som kan förstå deras utmaningar som ett ungt företag. Att vårt team gick igenom en liknande resa för inte så länge sedan hjälper oss att förstå och stödja deras mål och behov på bästa möjliga sätt." säger Dr Ramkumar Nair, grundare och VD på Mycorena.

Tempty Foods grundades av tre unga entreprenörer, Ana Pejic, Cecilie Engvang Lund och Martina Lokajova, vid Danmarks Tekniska Universitet (DTU) 2021. Teamet använder mycel (Promyc®) blandat med andra växtbaserade ingredienser, och den första produkten är TEMPTY som är en unik produkt och som är ett nytt alternativ till tofu och kött.

Martina Lokajova, medgrundare och VD på Tempty Foods, kommenterar:

• "Eftersom vi inte försöker efterlikna kött kan vi fokusera på att skapa produkter som smakar bra på sitt eget sätt och har bra näringsvärde."

Detta nya tillvägagångssätt som skiljer TEMPTY från andra köttalternativ, kombinerat med användningen av Promyc, har gett teamet mycket positiv uppmärksamhet från både konsument- och investerarsidan.

• "Några av utmaningarna vi har hört från konsumenter kring växtbaserade alternativ var bristen på bra konsistens och smak. Att använda Promyc som en kärningrediens i TEMPTY ger våra produkter en fin konsistens med en umamismak som har blivit eftertraktad av många konsumenter." säger Ana Pejic, medgrundare och CPO på Tempty Foods.

Samarbetet mellan Mycorena, Tempty Foods och andra innovativa livsmedelsvarumärken kommer att möjliggöra en lovande framtid där konsumenter kan känna att de inte behöver kompromissa för att äta bättre för sig själva och planeten.

TEMPTY förväntas lanseras på den danska marknaden under tredje kvartalet 2022.

Om Mycorena

Mycorena AB, är ett svensk bioteknikföretag i Göteborg som utvecklar alternativt protein från ätliga svampar. Mycorena använder en unik patentskyddad teknik som använder sidoströmmar från livsmedelsindustrin för att producera 100% veganprotein. Deras varumärke Promyc® lanserades med syfte att lösa de nuvarande proteinutmaningarna som livsmedels- och foderindustrin står inför. Mycorenas process är starkt inriktad på den cirkulära ekonomins tillvägagångssätt.
Mycorena har hittills erhållit flera erkännande- och uppstartsutmärkelser både i Sverige och utomlands. Företaget bygger nu en storskalig pilotanläggning i Sverige, som efter färdigställande blir Skandinaviens första demonstrationsanläggning för att producera en alternativ svampbaserad proteinprodukt med brett användningsområde.

Läs mer om Mycorena:
www.mycorena.com

Läs mer om Tempty Foods: https://www.tempty-foods.com/

Ramkumar Nair

Founder and CEO of Mycorena +46 (0)723 340 281
Ebba Fröling

CHIEF OPERATIONS OFFICER (COO)