På bilden: Ramkumar Nair, grundare och VD för Mycorena AB

Mycorena tar in 24 miljoner euro för kommersialisering av mykoproteinet Promyc®

Mycorena, ett startup-bolag inom FoodTech och ett av GU Ventures portföljbolag, meddelade i måndags att de har avslutat den största nordiska Serie A-rundan inom området alternativa proteiner. Företaget strävar efter att revolutionera produktionen och konsumtionen av protein med Promyc®, ett svampbaserat och högvärdigt protein. Finansieringen skall i första hand användas för att ta Promyc® från en innovation i demonstrationsskala med stor potential till en kommersialiserad högvärdig produkt med positiv inverkan på FN:s globala mål.

Serie-A rundan innebär att Mycorena sedan starten 2017 har tagit in mer än 35 miljoner euro totalt. I nämnda investeringsrunda välkomnas flera nya investerare som tillsammans med befintliga aktieägare stödjer Mycorenas vision om en svampbaserad framtid.

• "Tack vare vår snabba tillväxt och expansionen av Mycorena Innovation and Development Center har vi kunnat skala upp verksamheten i en takt som vi aldrig trodde var möjligt. Genom nämnda Serie A-runda är Mycorena ytterligare ett steg närmare att förverkliga sin vision att vara den globala ledaren inom svampbaserad teknologi som driver hållbarhetsrevolutionen.”, säger Ramkumar Nair, grundare och verkställande direktör.

• "Denna milstolpe är ett reultat av de exponentiella framsteg vi har gjort under det senaste året. I denna runda har vi tagit in mer kapital än vi sammanlagt har hämtat in i de tidigare finansieringsomgångarna, och vår totala finansiering har mer än tredubblats. Förtroendet för Mycorena hos befintliga och nya investerare är en bekräftelse på såväl ett väl utfört arbete och en sporre att uppnå ännu mer i framtiden!”, säger Anton Johansson, finansdirektör.

• ”Mycorena har på mycket kort tid skapat ett stort intresse kring företaget och deras unika livsmedelsingrediens, Promyc®. Tack vare den stora tilltron från investerare så kommer Mycorena kunna slutföra byggnationen av sin första storskaliga produktionsanläggning Promyc Production Plant ("3P") i Falkenberg under 2022, säger Tore Sveälv, styrelseordförande.

Mycorena grundades av Ramkumar Nair i slutet av 2017, och har utvecklats från en ambitiös forsknings spin-off till en av Europas snabbast växande och mest innovativa aktörer inom det alternativa proteinområdet. Företaget har ett rykte om sig att vara innovativt och som lanserar flera nya och disruptiva produkter, inklusive världens första svampbaserade fett.

Om Mycorena

Mycorena AB, är ett svensk bioteknikföretag i Göteborg som utvecklar alternativt protein från ätliga svampar. Mycorena använder en unik patentskyddad teknik som använder sidoströmmar från livsmedelsindustrin för att producera 100% veganprotein. Deras varumärke Promyc® lanserades med syfte att lösa de nuvarande proteinutmaningarna som livsmedels- och foderindustrin står inför. Mycorenas process är starkt inriktad på den cirkulära ekonomins tillvägagångssätt.
Mycorena har hittills erhållit flera erkännande- och uppstartsutmärkelser både i Sverige och utomlands. Företaget bygger nu en storskalig pilotanläggning i Sverige, som efter färdigställande blir Skandinaviens första demonstrationsanläggning för att producera en alternativ svampbaserad proteinprodukt med brett användningsområde.

Läs mer om Mycorena:
www.mycorena.com

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

Tore Sveälv

Affärsutvecklare GU Ventures +46 (0) 707 49 93 62