Den första anläggningen för mykoproteinproduktion ska byggas i Falkenberg åt Mycorena

Mycorena AB och Falkenbergsgruppen AB tillkännager idag ett gemensamt projekt för att etablera en anläggning för storskalig produktion av svampbaserat protein. Fabriken, en av sitt slag i hela Skandinavien, ska byggas av det delägda företaget Mycorena Fastighets AB och kommer att vara i drift under 2022. Målet är att förse livsmedelsindustrin med flera tusen ton svampprotein varje år, och för att bana väg för global expansion av Mycorenas hållbara affärsmodell.

• - Vi är väldigt glada att presentera den här investeringen som kommer att bidra med flera jobb i Falkenberg. Det är också en satsning som har möjliggjorts tack vare vår starka mat- och matkultur i Falkenberg och Halland, säger Jörgen Hallgren, styrelseledamot i Mycorena Fastighets AB.

Fabrikens syfte är att industrialisera Mycorenas tillverkning av Promyc, en unik svampbaserad proteinkälla som säljs till livsmedelsproducenter över hela världen. Det göteborgsbaserade företaget driver för närvarande en småskalig produktion och försäljning som pilotprojekt, men har nu valt att etablera sin första storskaliga anläggning i Falkenberg. Viktiga aspekter för beslutet att placera produktionen i Halland var den historiskt starka livsmedels- och dryckesindustrin, liksom regionens drivkraft för innovation och tillväxt.

• - Som ett ungt företag är det avgörande att vi lyckas bygga relationer med kunniga partners och med visionärer som vågar tro på oss. Vår etablering här är helt i linje med detta, särskilt på grund av den fantastiska ambitionen som Falkenberg kommun uppvisar. Vi ser det också som extremt positivt att det finns en hög vilja att investera i foodtech, säger Ramkumar Nair, grundare och VD, Mycorena AB.

- Vi är stolta över att Mycorena väljer Falkenberg. Vi tror att de kan skapa synergier tillsammans med andra aktörer i det lokala matklustret. I Falkenberg finns stora aktörer som Carlsberg, Sia Glass och Arla, säger Jan Melkersson, chef för affärs- och regionalutveckling på Falkenberg kommun.

Per Svensson (S), kommunkommissionär i Falkenberg kommun, är också nöjd med Mycorenas etablering.

• - Mycorena är varmt välkomna! I Falkenberg arbetar vi varje dag för att skapa det bästa affärsklimatet i Sverige och har en stark livsmedelssektor sedan länge. Vi har en attraktiv geografisk position och gott om kommersiell fastighet, så chansen är stor att de kommer att få många grannar i framtiden.

Etableringen har möjliggjorts genom stora ansträngningar för forskning och utveckling av Mycorenas teknik, som består av en jäsningsprocess som inte skiljer sig från ölbryggning. I detta arbete har företaget haft stor hjälp från FBG Invest, ett investerarnätverk som förser entreprenörer med lokalt riskkapital. Medlemmar i nätverket har varit en del av Mycorenas resa i mer än ett år, och flera är involverade i både Falkenbergsgruppen Fastighets AB och Mycorena Fastighets AB.

• - FBG Invest, i egenskap av investerarnätverk, var tidigt att gå med i Mycorena AB och som ett resultat av sin investering har ett ömsesidigt förtroende skapats, vilket möjliggör detta initiativ i Falkenberg. Med denna fabrik kan Mycorena AB demonstrera storskalig produktion som tar företaget vidare i dess tillväxt, säger Jörgen Hallgren, som förutom styrelseledamot i Mycorena Fastighets AB också är medlem i FBG Invest.

Efter avslutat projekt kommer anläggningen att fungera som en modellfabrik för Mycorenas fortsatta tillväxt, samt ett globalt forsknings- och innovationscenter för företaget. Det kommer att lägga grunden för en utvidgning av produktionskonceptet både i Sverige och internationellt, och målet är att förse livsmedelsindustrin med tiotusentals ton Promyc före år 2030.

.

Om Mycorena Fastighets AB:
Nyetablerat fastighetsförvaltningsbolag som delägts av Mycorena AB och Falkenbergsgruppen Fastighets AB. Syftet är att etablera en unik anläggning för storskalig produktion av svampbaserat protein i Falkenberg.

Om Mycorena AB:

FoodTech-företag från Göteborg utvecklar tekniska lösningar byggda på svampbaserad jäsning. Flaggskeppsprodukten, Promyc, är en unik proteinkälla för produktion av mat och dryck som säljs till tillverkare över hela världen.

Om Falkenbergsgruppen Fastighets AB:

Fastighetsförvaltningsbolag som ägs och drivs av flera starka aktörer inom den lokala bygg-, anläggnings- och fastighetsbranschen: Per-Olof Andersson, Johnny Hansson, Bo-Lennart Thuresson, Niklas Grip, Bozo Lukanovic, Roger Viklund och Jörgen Hallgren.

Kontaktpersoner:
Ebba Fröling, COO Mycorena AB, +46703 80 90 49
Ramkumar Nair, grundare och VD Mycorena AB, +46 723 34 02 81
Jörgen Hallgren, styrelseledamot Falkenbergsgruppen Fastighets AB, 0708 30 84 48
Jan Melkersson, chef för affärs- och regionalutveckling vid Falkenberg kommun, +46 738 66 29 35
Per Svensson (S), kommunkommissionär i Falkenberg kommun, +46703 55 61 41

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

Ramkumar Nair

Founder and CEO of Mycorena +46 (0)723 340 281