Mycorena lanserar Promyc nuggets i hela landet tillsammans med ICA!

Mycorena lanserar Promyc nuggets i hela landet tillsammans med ICA!

Under året har Mycorena och ICA haft ett samarbete där de testlanserade en begränsad upplaga av Promyc nuggets, ett veganskt livsmedel, i utvalda ICA-butiker runt om i Sverige. Efter testlanseringens stora framgångar gör både ICA och Mycorena nu mer omfattande planer på att lansera produkten rikstäckande 2022, vilket gör den tillgänglig i alla ICA -butiker i Sverige.

Promyc, ett unikt mykoprotein tillverkat genom naturlig jäsning, är ett komplett protein, vilket gör det till en hälsosam och hållbar livsmedelsingrediens. Dessutom har Promyc med sin neutrala smak och tilltalande konsistens blivit en idealisk ingrediens när man utvecklar nya veganska produkter för många livsmedelsproducenter i Sverige och Europa.

Mycorena har hittills gjort en omfattande produktportfölj med Promyc som huvudingrediens inom alternativ till köttprodukter. Under ICA Växas samarbetsprojekt som sträckte sig över ett år visade sig Promyc nuggets vara den vinnande produkten och blev därför utvalt att lanseras i utvalda butiker.

Promyc mycoprotein, är lokalt producerad i Mycorenas produktionsanläggning i Göteborg, och dessa nuggets lanseras med flera viktiga etiketter, inklusive ”Från Sverige” och Nyckelhålet (”Nyckelhålsstämpeln” som står för hälsosam och näringsrik mat ).

Samarbetet startade som nämnts ovan som ett initiativ inom ICA växa, som främjar konsumtion och produktion av svensk växtbaserad mat för att testa och bygga insikter om mykoproteins framtid på den svenska marknaden.

• ”Testlanseringen bekräftade vår övertygelse om att det finns ett stort intresse och en marknadspotential för det svenska mykoproteinet. Före och under testlanseringen fick vi chansen att samla värdefull feedback från konsumenterna och majoriteten av denna återspeglar det faktum att Promyc är vegan, närproducerat, fullt hållbart och samtidigt mycket näringsrikt. Produkten fick också högt betyg i smak, konsistens, lukt och användarvänligt att laga mat med. 77% av kunderna ville köpa produkten igen - vilket vi naturligtvis är mycket glada över. Med den andra fasen av samarbetet nu ser vi fram emot att ha Promyc nuggets tillgängliga över hela Sverige i ICA -butiker ”, säger Ebba Fröling, projektledare och COO på Mycorena.

Om Mycorena

Mycorena AB, är ett svensk bioteknikföretag i Göteborg som utvecklar alternativt protein från ätliga svampar. Mycorena använder en unik patentskyddad teknik som använder avfall från livsmedelsindustrin eller sidoströmmar för att producera 100% veganprotein. Deras proteinmärke Promyc ™ lanserades med syfte att lösa de nuvarande proteinutmaningarna som livsmedels- och foderindustrin står inför. Mycorenas process är starkt inriktad på den cirkulära ekonomins tillvägagångssätt.
Mycorena har hittills fått flera erkännande- och uppstartsutmärkelser både hemma och utomlands. Företaget bygger nu sin första demonstrationspilotanläggning i Sverige, som efter färdigställande blir Skandinaviens första demoanläggning för att producera alternativ svampbaserad proteinprodukt.

Läs mer om Mycorena: www.mycorena.com

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

Ebba Fröling

CHIEF OPERATIONS OFFICER (COO)
Ramkumar Nair

Founder and CEO of Mycorena +46 (0)723 340 281